Før sommeren 2019 ændrede Google font størrelsen på deres title tags fra 16 pixel til 18 pixel.
Dette medførte et mindre antal tegn der kunne skrives i en hjemmesides title tags, uden disse ”dottede” ud.
Nu har Google igen sat font størrelsen op, til 20 pixel, hvilket medfører et endnu mindre antal tegn, du kan bruge i dine title tags, uden risiko for at de bliver skåret af.
Hvor lange bør jeg nu lave mine title tags?
Der er ikke noget endegyldigt svar på dette, da selve title tag containeren er 600 pixel, men title tags vises ikke helt op til denne længde.
De længste title tags vi har set, uden at blive dottet ud, ligger på 580 pixel, men sigter du en smule under dette, bør du være på den sikre side.
Dette svarer i gennemsnit til 60-70 tegn, men den eneste måde du kan sikre dig fuldstændigt, er ved at teste dem, eller ved at være konservativ med antallet af tegn du benytter.
Vi har oplevet at flere af vore egne title tags, der tidligere har været vist fuldt ud, nu er blevet skåret af.
Ovenstående eksempel er 69 tegn, men vi har nu kortet det ned til 60 tegn, som det ses nedenfor, så det igen vises fuldt ud.
Title tags på desktop vs. mobile enheder
I det ovenstående har vi taget udgangspunkt i desktopvisningen, af Googles søgeresultater.
Grunden til dette er, at længden på title tags, på mobile enheder, er væsentligt længere og derfor vil title tags der dotter ud på desktop, stadig vises fuldt ud på mobil.
Vi lever i en Mobile First tid, men derfor bør du ikke negligere dine desktopbrugere, der med høj sandsynlighed fortsat udgør en stor del af din samlede trafik.
Derfor bør du optimere efter laveste fællesnævner, for at sørge for at desktop – og tablet brugerne også får det fulde udbytte af dine title tags.
Hvad så med mine meta descriptions?
Meta descriptions er den beskrivelse der vises under en sides URL i SERP’en – søgeresultaterne.
Meta descriptions har ikke nogen direkte SEO værdi, dog kan de påvirke din sides CTR, hvilket kan have en lille indvirkning på rangeringen.
Derfor bør du også fokusere på meta descriptions, når du optimerer dine sider. De bør blandt andet indeholde info der understøtter sidens title tag og som opfordrer de søgende til at klikke ind på netop din hjemmeside. Dette kan blandt andet gøres ved brug af klare Call to actions og fængende indhold.
I lang tid, har der ikke været nogen ændring i længden på meta descriptions, der hidtil har ligget på ca. 160 tegn på desktop og 130 på mobil.
Dette har nu også ændret sig, da meta descriptions der tidligere blev vist fuldt ud i søgeresultaterne, nu også dotter ud.
I gennemsnit har de meta descriptions vi har testet i gennemsnit ligget på 157 tegn, men flere af disse dotter altså nu ud.
De længste descriptions vi, efter seneste opdatering af søgeresultaterne, er stødt på, der ikke har dottet ud, har været 920 pixels, hvoraf de længste indeholdt 158 tegn.
Men som tidligere nævnt, bør der optimeres ud fra laveste fællesnævner og derfor vil de ca. 130 tegn, der vises på mobil, være et godt udgangspunkt, da du derved ikke risikerer at descriptions dotter ud.
På nedenstående eksempel ses det at vores meta description, der før blev vist fuldt ud, nu dotter ud.
Og her ses det efter det er blevet optimeret til 130 tegn.
Vælger du at gå over de 130 tegn, bør du som minimum sikre dig, at dine vigtigste informationer, bliver nævnt først i description. For sætter du din Call to action sidst i description, risikerer du denne ikke bliver vist.
Skal jeg gå i gang med at optimere title tags og meta descriptions med det samme?
Google kører ofte splittests i deres søgeresultater, hvorfor vi ikke med sikkerhed ved om de nuværende font størrelser og længder på title tags og meta descriptions, forbliver som de er.
Du kan derfor vælge at slå koldt vand i blodet i første omgang, og lade dine meta tekster forblive som de er, så du ikke risikerer at skulle lave dobbeltarbejde, skulle Google rulle deres opdatering tilbage.
Hvis du går i gang med at optimere allerede nu, bør du sørge for at tage backup af dine nuværende tekster, så du altid kan gå tilbage til udgangspunktet.