Tilbage i juni 2019 skrev vi her hos KompetenceKanalen omkring standardiseringen af Mobile-First indeksering på alle hjemmesider i Google. Dengang lød meldingen på, at alle nye hjemmesider, launchet efter 1. juli 2019, var Mobile-First indekseret, mens der fortsat blev holdt øje med ældre hjemmesiders mobilvenlighed. Webstedejere har gennem Google Search Console løbende modtaget besked, når deres websted er blevet vurderet mobilvenlig og derfor skiftet til Mobile-First indeksering. Dette skifte havde Google planlagt, skulle være sket for alle websteder senest i september 2020.

 

Sidenhen har verden stået overfor et år med en global pandemi, hvilket har påvirket en lang række begivenheder og deadlines, her iblandt Mobile-First indeksering. Derfor har Google rykket skæringsdatoen for indekseringsovergangen til udgangen af marts 2021.

Dette er gjort med henblik på at give webmasters, webudviklere og SEO-teknikere mulighed for at klargøre deres websteder til Mobile-First indeksering.

 

 

Er dit websted klar til Mobile-First?

Det er muligt, at din hjemmeside allerede nu crawles af Googlebot til smartphone. Hvis du har oprettet den efter d. 1. juni 2019, er den som nævnt indekseret efter den nyeste standard hos Google.

Dette betyder dog ikke nødvendigvis, at din hjemmeside er fuldt ud mobilvenlig i henhold til design, men at den overholder de tekniske og funktionelle krav, som Google kræver.

Det er derfor vigtigt, ikke blot at kigge på Google Mobilvenlighedstest, men ligeledes gennemteste det på en række mobile enheder, for eventuelle uhensigtsmæssigheder.

Fremover indekserer Google primært sider ud fra dit websteds mobilversion, så sørg for, at Googlebot kan se dets fulde indhold og alle ressourcer:

  • Benyt de samme robots meta tags på mobilversionen, som på desktopversionen.
  • Brug ikke lazy-loading af primært indhold, der kræver brugerinteraktion for at kunne ses i sin fulde længde. (eksempelvis indlæsning af produkter ved klik på en knap)
  • Tillad Google gennemgang af dine mobile ressourcer, hvis URL’er adskiller sig fra desktopversionen.
  • Vær opmærksom på, at det primære indhold er det samme på desktop og mobil.
  • Sørg for, at billeder og videoer på din mobilversion følger best practices. Særligt med henblik på forskellen mellem billedkvalitet og URL’er på mobil og desktop.

 

Hvilken betydning har det for dig

Google har på nuværende tidspunkt rykket de fleste websteder over på deres Mobile-First indeksering, men skulle du alligevel opleve, at dit websted endnu ikke crawles af Googlebot til smartphone, bør du være særligt opmærksom. Dette betyder som udgangspunkt, at Google ikke vurderer dit websted til at overholde deres retningslinjer for Mobile-First indeksering.

Du kan tjekke om dit websted crawles med Googlebot til smartphone eller Googlebot til computer i din Google Search Console ejendom. Dette gøres under fanen ”Indstillinger”. Her vil du under ”Om >> Indekseringscrawler” kunne se hvilken primær crawler, Google anvender til at crawle og dermed indeksere dit websted.

Er du skiftet til Googlebot til smartphone, vil du kunne se datoen for ændringen i samme felt:

 

 

Står dit websted fortsat til Googlebot til computer, kan du under ”Mobilanvendelighed” i Google Search Console se, om der meldes om fejl på dit websteds mobilversion. Eventuelle fejl bør udbedres hurtigst muligt, da det kan få negative konsekvenser for dit websteds rangeringer efter marts 2021.

Brug ”Mobilanvendelighed” i GSC samt værktøjet test af mobilvenlighed til at gennemgå dit websted og tag kontakt til din webudvikler, hvis det har fejl, du ikke selv har mulighed for at udbedre.

Du er også mere end velkommen til at kontakte en af vores kompetente eksperter, der sidder klar til at rådgive dig i hvordan dit websted bliver klar til Mobile-First Indeksering.