Google har meldt ud at hjemmesider, der launches efter 1. juli 2019, vil være på Mobile-First indeksering.

Det betyder at det er ekstremt vigtigt, at nye hjemmesider er fuldt ud mobilvenlige og at alt indhold er tilgængeligt på mobil såvel som på desktop.

Er din hjemmeside allerede indekseret i Google, kan du fortsat bruge URL Inspection Tool i Google Search Console, for at se om din hjemmeside er kommet på Mobile-First.

Google holder fortsat øje med ældre hjemmesiders mobilvenlighed, og giver besked igennem Google Search Console, når de har vurderet at siden er mobilvenlig og derfor er rykket over på Mobile-First.

 

Hvorfor skal min side over på Mobile-First indeksering?

Mobile-First betyder i al sin enkelthed, at Google nu indekserer og vurderer din hjemmeside og dens indhold ud fra mobilversionen. Så har du ikke en mobilvenlig hjemmeside og dermed ikke er kommet over på mobile first indeksering, risikerer du at dine rankings og din trafik begynder at falde fra mobile enheder.

Der er mange grunde til, at ønske at få sin hjemmeside over på Mobile-First indeksering.

Først og fremmest, besøger en stor del af dine brugere, allerede i dag, din hjemmeside via mobile enheder. Derfor bør du også sørge for, at de får vist det samme indhold som dine desktopbrugere og med en lige så god brugervenlighed.

På verdensplan kommer over 50 % af al trafik fra mobile enheder og tablets, og denne udvikling må forventes at fortsætte.

 


Kilde: StatCounter

 

Responsive design er den foretrukne løsning

Mens Google fortsætter med at understøtte både dynamisk visning af indhold og separate mobil URL’er (M.dot), er responsive design den foretrukne løsning for nye hjemmesider.
Dette er der er en lang række årsager til:

  • Det er lettere for brugerne at dele og linke til indhold på én URL
  • Værdien fra interne links går til én URL fremfor flere varianter af det samme indhold
  • Det hjælper Googles algoritme med at indeksere indhold, fremfor at den skal skelne mellem mobile og desktop versioner af en side
  • Det kræver mindre tid at udvikle og vedligeholde sider, da der kun er én udgave
  • Det reducerer risikoen for generelle fejl
  • Det er ikke nødvendigt med redirects, for at vise enhedsoptimeret indhold. Dette er ligeledes med til at reducere load-tiden, for de enkelte sider.
  • Det sparer på sidens crawlbudget, da der ikke er flere udgaver af det samme indhold, der skal crawles.

 

Hvad bliver det næste?

I den seneste tid har al hypen været på Mobile-First indekset. Der tales dog allerede nu om, hvor længe mobile enheder vil være den foretrukne enhed til informationssøgning, browsing og lignende.

I takt med at Smart TV’s bliver hurtigere, spekuleres der i, hvor lang tid der går før Voice Search overtager førstepladsen. Her kan du nemt og bekvemt kan tale til dit TV, smartwatch og lignende.

Allerede tilbage i 2016 spåede Internet Trends Report, at mindst 50 % af alle søgninger i 2020 vil foretages enten via billedsøgninger eller Voice Search.

Så har du allerede nu styr på din sides Mobile-First indeksering, kan du med fordel begynde at sætte dig ind i billedsøgninger og Voice Search, så du er på forkant med udviklingen.