vigtigt, at du gør dit forarbejde, så du bedst muligt kommer igennem processen uden for mange bump på vejen.

 

Grunde til at skifte CMS

Der kan være mange gode grunde til at foretage et siteskifte:

  • Måske har du brug for nye funktioner på din hjemmeside eller webshop, som dit nuværende system ikke understøtter.
  • Måske skal du ekspandere din forretning til flere lande, hvor et nyt system bedre kan håndtere dette.
  • Måske har du brug for et nyt design og en bedre brugervenlighed i systemet.

 

Årsagerne er mange, men det er vigtigt at være bevidst om, at der er nogle ting, du skal have helt styr på, inden du skifter, så du bibeholder din optjente SEO-værdi.

 

 

Kom godt i gang med din nye hjemmeside eller webshop

Du har nu besluttet dig for, at dit gamle CMS skal skiftes ud med et nyt.

Sørg i første omgang for at lave en god og fyldestgørende kravsspecifikation med din udvikler, så alle funktionaliteter er på plads inden arbejdet påbegyndes.

Du skal ligeledes finde ud af, om du skal bibeholde dit nuværende design, eller om dette ligeledes skal skiftes.

Arbejder du sammen med et SEO-bureau, er det også en rigtig god idé at tage dem med i processen helt fra start, så de kan være med til at komme med inputs til funktionaliteter der skal være på siden.

De kan ligeledes hjælpe dig med at lave en tjekliste over ting som enten du, din udvikler eller SEO-bureauet skal håndtere før, under og efter launch.

Det er vigtigt, ikke at lave et CMS-skifte og domæneskifte samtidig, da du risikerer at miste unødig megen optjent værdi.

 

Bevar dit indhold

Først og fremmest skal du sørge for at få taget en backup af alt dit indhold.

Dette gælder både produkter, tekster, title tags og meta descriptions, blogs og så videre.

I nogle systemer, er det ligetil at importere dit nuværende indhold, hvor det i andre kan være nødvendigt at skulle foretage noget manuelt arbejde.

Dette kan din udvikler dog være behjælpelig med i de fleste tilfælde.

 

De vigtige redirects

Et af de vigtigste punkter på din to do-liste i forbindelse med et siteskifte, er at have styr på redirects.

Måske kan du bibeholde URL-strukturen fra din nuværende side, men i de fleste tilfælde, vil de forskellige CMS’er have forskellige måder de opbygger dine URL’er på.

Det er derfor vigtigt at få lavet en liste over alle dine nuværende URL’er, samt hvilke URL’er de skal omdirigere til.

Det er alfa og omega at dette gøres korrekt, så du undgår at miste den værdi, dine sider har optjent.

Det er ligeledes vigtigt, at du eller din udvikler, sørger for at disse laves som permanente 301-redirects, da de sørger for at videreføre værdien til den nye side.

 

Hav styr på dine data

For at undgå tab af data i forbindelse med skiftet til den nye side, er det vigtigt, at dine 3. parts-værktøjer, bliver overført til den nye side fra launch.

Eksempler på disse 3. parts-værktøjer er:

  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Search Console (hvis du har bekræftet med HTML-tag)
  • Email software
  • Heatmaps software
  • Splittesting software

Gennemgang af demoside

Når din nye side er ved at stå klar, er det en rigtig god ide at gennemgå siden med din kravsspecifikation ved siden af, så du sikrer dig, at alt herfra er på plads.

Tag ligeledes dit SEO-bureau med ind over, og få dem til at gennemgå siden for mere tekniske SEO-mæssige uhensigtsmæssigheder.

Alt dette bør håndteres inden den nye side launches.

 

Den store dag

Nu er den store dag kommet, hvor din nye side skal i luften. Du har gennemgået alt og din udvikler er klar til at lancere siden.

En god regel er at gøre dette tidligt på dagen, og gerne først på ugen, så eventuelle opdagede fejl eller mangler, kan nå at blive løst i løbet af dagen, da det kan være svært at få support om aftenen eller i weekenden.

Så snart dette er gjort, er det vigtigt at teste siden igennem, for at sikre dig, der ikke er nogen synlige fejl. Test gerne i en række forskellige browsere og på forskellige enheder, så eventuelle browser- eller enhedsspecifikke fejl opdages.

Lav et scrape af din side, med et værktøj som Screaming Frog, så du hurtigt kan danne dig et indtryk over, om de enkelte sider svarer korrekt, og at redirects fungerer som de skal.

En rigtig god ide, er at uploade XML sitemappet fra din gamle hjemmeside, til Google Search Console, så Google hurtigst muligt, for crawlet alle URL’er og får dem reindekseret, på deres nye URL’er.

 

Dagene derpå

Nu har din nye side været i luften i nogle dage.

Det er her fortsat vigtigt at følge udviklingen på siden løbende, så eventuelle fald i trafik eller omsætning opdages og håndteres hurtigst muligt.

Det er en rigtig god idé at følge med i Google Search Console på daglig basis,i den første uges tid, for at se, om der sker en stigning i 404-sider, serverfejl eller lignende.

Det er naturligt at opleve et mindre fald i trafik i den første tid efter et siteskifte, men hvis det er foretaget korrekt, vil denne kurve hurtigt udlignes og begynde at stige igen.

 

Smertefrit siteskifte

Som du har kunnet læse, så er det ikke så slemt endda at foretage et siteskifte, så længe du har styr på processerne bag. Men hvis kunne tænke dig en kompetent sparringspartner med på sidelinjen, kan du altid kontakte os, så vi sammen kan få gjort dine drømme om en ny hjemmeside eller webshop til virkelighed.