I december 2021 lancerede Google den fuldautomatiske kampagnetype Performance Max
– også kaldet ’Maksimal effektivitet’.

Performance Max (forkortet PMax) giver annoncører mulighed for at annoncere på alle Googles kanaler herunder Youtube, Display, Search, Discovery, Gmail og Maps i én samlet kampagne. Indtil videre har Performance Max været en black box, og med dette menes, at man har minimal indsigt i, hvad der skaber konverteringen samt hvor ens annoncer vises. I løbet af de kommende uger og måneder vil Google tilføje nye funktioner til PMax samt give adgang til nogle af de manglende indsigter, der hidtil har været standarden.

Anskaffelse af nye kunder

Det har indtil nu kun været muligt at benytte funktionen ’målet om anskaffelse af nye kunder’. Kort fortalt giver det annoncøren en unik mulighed for at skabe flere leads og øge onlinesalget med fokus på nye kunder.

Helt præcist giver det dig muligheden for at afgive højere bud for nye kunder, der ligner dine nuværende kunder. Opsætningen kan findes i indstillinger for den gældende kampagne, hvor det nemt kan aktiveres med ét klik.

Du kan vælge at bruge Googles estimat til at udregne den fremtidige omsætning for en ny kunde eller lave din egen, hvis du har beregninger på værdiforskellen mellem nye og eksisterende kunder.

Nye funktioner i ‘Indsigt’

Grunden til, at Performance Max er blevet kaldt en Black-box er, at man mangler indsigt i hvordan ens annonce bliver aktiveret, hvilke søgeord/termer der benyttes og hvor man er blevet vist på Google.

Indsigt i Performance Max-siden har hidtil været begrænset, da man kun har haft oversigt over enkelte søgetermer og performance over kampagnen. Dette vil Google forsøge at imødekomme med to nye funktioner. Funktionerne bliver kaldt målgruppeindsigt om aktiver og diagnostisk indsigt.

 

Målgruppeindsigt

Målgruppeindsigt giver dig indsigt i, hvem dine kunder er samt deres kendetegn, interesser og adfærd. Du vil derfor også få en bedre forståelse af hvilke forbrugerinteresser, der skaffer konverteringer og hvilke der ikke gør. Du kan derfor i højere grad optimere mod de mest effektive målgruppesegmenter.

Diagnostisk indsigt

Når du har opsat kampagnen, vil diagnostik give dig indsigt i, hvorvidt der er konfigurationsproblemer, der gør at dine annoncer ikke vises eller om alt kører som det skal. Hvis dit annonce materiale bliver afvist, vil det kunne ses i diagnostik og du vil blive bedt om at ændre det, så dine annoncer kan køre igen.

Opgrader til Performance max med ét klik

Den sidste funktion der bliver tilføjet til Performance Max i denne omgang, er Opgraderingsværktøj med et enkelt klik. Dette værktøj gør det muligt at opgradere ens Smart Shopping kampagne til en Performance Max kampagne, blot ved et enkelt klik. I løbet af de kommende uger vil man derfor få en notifikation om, at det er muligt at ændre ens Smart shopping kampagne til en Performance max kampagne. Det vil både være muligt at tilgå denne one-click mulighed fra siderne Anbefalinger samt Kampagner.

Vælger du at opgradere din kampagne vil alle budgetter, indstillinger og Google erfaringer fra Smart shopping kampagnen blive overført til Performance Max kampagnen.

Hvis du vil lære mere om den nye kampagnetype, så kan du læse vores blogindlæg om performance Max lige her – Kom i gang med Performance Max før din konkurrent.

Lad os hjælpe dig

Er du i tvivl om hvordan og hvorledes du skal annoncere gennem Google Ads? Eller du har brug for råd og sparring? Så kontakt os for en uforpligtende samtale, eller book et kort telefonmøde med Mads lige nedenfor.