Når du skal i gang med inbound marketing, er der to termer, du højst sandsynligt hurtigt vil støde på – gated content og ungated content. Disse beskriver, hvilket indhold du tilbyder dine potentielle leads, og hvordan du tilbyder det.
Gated Content
Gated content er låst online materiale såsom e-bøger, whitepapers, guides og webinars, som man typisk ser hos B2B-virksomheder. Hvis man kigger nærmere på de seneste tal fra 2020, kan man se, at antallet af B2B-virksomheder, som bruger whitepaper, næsten er fordoblet siden 2018.
Hos e-commerce bruger man ofte gated content til at skaffe potentielle kunder til deres kundeklubber, kampagnetilbud/rabatter og konkurrencer. Dog ser vi flere og flere B2C-virksomhede benytte sig af whitepapers, checklists mv, da de har fundet ud af, det giver dem flere kvalificerede leads.
Gated content bruges oftest i leadgenerering, hvor man tiltrækker besøgende til at få adgang til ens content, ved at få dem til at afgive nogle af deres informationer til gengæld – som i de fleste tilfælde drejer sig om en e-mailadresse.
Gated content er inden for de seneste år blevet en af de mest effektive marketingformer, og man forventer kun, at det bliver mere værdifuldt for ens virksomhed at benytte sig af. Derfor vil vi klart anbefale, at man kommer i gang, hvis man ikke allerede er det.
Man anser ofte gated content som værende noget eksklusivt, da potentielle kunder tilkøber sig værdifuld og relevant viden med deres informationer. Disse informationer er meget værdifulde for virksomheden, da man kan bruge dette i sin marketing automation, hvor man langsomt modner sine leads igennem e-mail marketing og automatiserede e-mails.
Ungated content
Ungated content er det modsatte af gated content, hvor man får adgang til indholdet uden at skulle afgive nogle informationer. Dette kan blandt andet være blogindlæg og nyheder, som virksomheder oftest bruger til at vidensdele, men også for at tiltrække potentielle kunder til sin hjemmeside. Dette bidrager også til bedre SEO i form af øget trafik, men kan ligeledes være med til at forbedre hjemmesidens placeringer i Googles søgeresultater.
Derudover kan man efterfølgende påvirke sine besøgende gennem retargeting annoncer og gated content, såsom pop ups på siden, så du konverterer dem til leads.
Det er derfor en rigtig god idé at kombinere gated og ungated content, da de begge skaber troværdighed og professionalisme, som munder ud i konverteringer, der på sigt gerne skulle ende som kunder.