Det er et spørgsmål, der er rigtig svært at svare på, men jeg vil i dette indlæg give dig nogle redskaber, du kan bruge, når du skal beslutte dig for, hvor din virksomhed skal starte.

Det skal dog siges, at dette er et strategisk redskab, som du kan bruge til at komme så tæt på et svar, som muligt – det helt rigtige vil selvfølgelig være, ikke at lade Google være begrænset af budget. Det giver dig en mere effektiv dataindsamlingsperiode og potentielt hurtigere vej til mere omsætning.

Er du dog i en situation, hvor du skal investere mere konservativt, kan følgende guide hjælpe med at finde udgangspunktet.

Der er flere ting, man skal have på plads, før man nogenlunde kan lægge et passende niveau.

  • Forventet ROAS (return on ads spent)
  • Administrationsomkostninger
  • Produktavancer

 

Grunden til, at dette skal medtages i dine overvejelser, er af den simple årsag, at dit klikbudget skal generere et overskud. Hvis du isoleret kigger på din Ads-konto og ser en flot ROAS, men ikke medregner dine avancer, fragtomkostninger, administrationsomkostninger osv., kan resultatet sagtens se ganske flot ud, men samtidig være en dårlig forretning.

Udregn din forventede ROAS (forudsat, at du har data fra Analytics)

Vi vil her give det bedste bud på, hvordan du kan udregne din forventede ROAS, ud fra den data vi har til rådighed i Analytics. Det du regner dig frem til, skal du tage med et gran salt, da konverteringsraterne på Ads, organisk og direkte trafik sjældent er den samme. Når det så er sagt, er jeg i den store overbevisning, at man skal bruge den data, der er til rådighed, netop for at komme så godt fra start som muligt.

1. Det første vi altid gør, er at få afklaret, hvilke landingssider der performer bedst. Ved hjælp af Analytics kan jeg afklare, hvilke kategorier, brands og produkter der leverer den bedste værdi per session. Dette er yderst relevant information, når vi snakker Google Ads. For at finde denne data skal du gøre følgende: Analytics → Anskaffelse → Al trafik → E-handel → Andet → Benyttes ofte → Landingsside

 

 

 

2. Når første step er gennemført, får du en lang liste frem med samtlige landingssider og en masse nøgletal. Her er der især 2 nøgletal, du skal være opmærksom på: ”brugere” og ”værdi pr. session”

 

Herinde udvælger vi så nogen kategorier med en tilpas mængde trafik, men også en kategori der sammen med den høje trafik opretholder en høj værdi pr. session. I det her tilfælde udvalgte jeg:

I det her tilfælde bliver det altså en ”cornelius fustage” der ser ud til at performe rigtig godt, men lad os først finde ud af, om det er rentabelt at køre Ads på dem.

3. For at kunne regne ud om dette vil være en god forretning for dig, skal du selvfølgelig vide, hvad klikprisen ca. er på dette søgeord. For at finde ud af det, skal du ind på Ads.google.com, og følg:

 

 

 

Når du har gjort dette, giver Google dig et bud på, hvilken pris pr. klik du skal betale for at ligge et sted i toppen. Hav dog in mente, at markedet er dynamisk, og priserne svinger meget.

For at ligge i toppen kan vi se, at man skal betale i omegnen af 5 kr. for hvert enkelt klik.

4. Vi har nu både en pris for, hvad hver enkelt besøgende koster, og hvor meget hver enkelt besøgende omsætter for på den givne landingsside. Vi skal derfor blot tage ”Værdi pr. session” og dividere med ”klikpris” for at finde forventet ROAS: 94,23 / 5 = 18,8.

Dette kan man gøre med samtlige landingssider, og ud fra data give et bud på økonomien. Her ville det give rigtig god mening at tage dine avancer med i regnestykket også.

Bestem klikbudgettet

Når du har gennemført alle steps ovenfor og fundet din forventede ROAS, kan du begynde at modregne din forventede omsætning imod dine omkostninger og hermed lægge et rentabelt klikbudget.

Jeg vil herunder opstille et eksempel, der belyser det:

Informationer du skal kende for at lægge det klikbudget, din virksomhed starter på:

  • Avancer
  • CPC-priser
  • Værdi pr. session
  • Administrationsomkostninger (arbejdstimer eller bureauomkostninger)
  • Fragtomkostninger

 

For at vise udregningen, opstiller jeg her et eksempel der tager udgangspunkt i en vinbutik, der betaler 4.000 kr. i administrationsomkostninger.

Vinbutikken har lavet sit forarbejde og udvalgt 3 varekategorier der performer godt.

Avancen ligger på 30 % på alle vine og champagner.
(CPC = klikpris)

– fransk rødvin → Værdi pr. session = 34 kr. CPC = 6 kr. avance = 30% ROAS 5.6 (Høj søgevol.)
– mouserende vine → Værdi pr. session = 28 kr. CPC = 5 kr. avance 30% ROAS 5.6 (Høj søgevol.)
– tysk riesling → Værdi pr. session = 53 kr. CPC = 4 kr. avance 30% ROAS 13 (Med søgevol.)

Vi har en gns. CPC på 5 kr.
Vi har en gns. værdi pr. session på 38 kr.

For at finde et standpunkt, laver vi en 50/50 fordeling af administrationsbudget og klikbudget.
Altså 4.000 i administration og 4.000 i klik.
I dette tilfælde vil 4.000 kr. give os 800 klik.

800 x 38 kr. = 30.400 kr. i omsætning.
Det første vi gør, er at trække momsen fra, hvilket efterlader 24.320 kr.
Efter dette skal vi have modregnet indkøbsprisen. Gang altså omsætning med avancen, vi står herefter tilbage med 7.296 kr.
Herefter trækker vi administration og klikbudget fra, hvilket efterlader -704 kr.

Vi mangler dog stadig fragten.
Lad os antage, at de 30.400 er fordelt ud på 60 ordrer, fordi vinbutikkens basket size ligger på 500 kr.
Dette låser op for fri fragt for kunderne, og vinbutikken skal derfor betale 40 kr. pr. levering.
Der skal altså trækkes yderligere 2.400 kr. fra, og vi ender med en rigtig dårlig forretning på -3.104 kr.

Øger vi i stedet klikbudgettet til 12.000 kr. i klikbudget, altså 2.400 ekstra besøgende i måneden, kan vi omsætte for: 91.200kr. og levere 6.688 kr. i overskud.

Grunden til, vi har valgt at opstille et eksempel, hvor avancen er relativt lav, er for at understrege vigtigheden af at give Google klikbudget nok at arbejde med. Vi gør det også for at vise, at det i den grad er muligt at lave forretning med Google Ads på trods af lave avancer. Det afhænger ofte af kvaliteten af dine annoncer og af, hvor meget budget de får.