og 7 ud af 10 kr. af indkøbernes budget bruges online. Dette viser, at der er et kæmpe potentiale for B2B-handel online.
Onlinehandel er blevet den ultimative måde at foretage sine erhvervsindkøb på. Corona eller ej, så forventer man at se en stigning i 2021, hvilket er en god indikation på, at den online B2B-handel er kommet for at blive. Så hvis du er en B2B-virksomhed, der endnu ikke er kommet i gang med den digitale markedsføring, så er nedenstående tal et incitament for at komme i gang. Vi vil her komme ind på nogle områder, man bør fokusere på i 2021.
Kilde: Dansk erhverv
Konverteringsoptimering
Når indkøberne lander på din side, er det vigtigt, den fremstår troværdig. De ønsker gerne at handle et sted, hvor leverandørens image fremstår professionelt og lever op til deres Brand DNA.
Udover prisen, er de såkaldte USP’er (unique selling points) noget af det første, indkøberen kigger efter, når de lander på en ny hjemmeside. Her kigges der oftest på leveringstiden, leveringsmuligheder samt returbetingelser. Det er derfor en rigtig god idé at fremhæve disse, og have dem stående statisk, øverst på din side, samt på alle produktsider.
Yderligere går indkøberen meget op i, at siden er nem at navigere rundt i ift. søgemuligheder, samtidig med, at der er nogle fyldestgørende produktbeskrivelser, hvor de kan få den information, de har brug for, før de foretager et køb.
SEO – Søgemaskineoptimering
Rigtig mange indkøbere bruger Google til at søge på produkter. Derfor er en rigtig god idé at komme i gang med at fokusere på søgemaskineoptimering, så din virksomhed kan rangere højere på specifikke søgeord i Googles søgeresultater.
Sørg for at have dedikerede landingssider til de produkter du ønsker at blive fundet på, gerne i kombination med, at det er salg til forhandlere du målretter til, for at blive fundet på specifikke søgninger.
Når hjemmesiden er optimeret i forhold til landingssider, kategoristruktur m.m. er det vigtigt fortsat at tilføje værdi til hjemmesiden. Dette gøres blandt andet ved hjælp af linkbuilding.
Forsøg at få omtale på forskellige online medier, gerne med links, da dette vil tilføre værdi til siden.
Hvis muligt, så få dine nuværende forhandlere til at linke til din hjemmeside, da dette giver trust og linkværdi. Sørg samtidig selv for at oprette en forhandlerside, hvor du linker til dine forhandlere.
Gør det til en god digital oplevelse
Digitaliseringen har rykket sig flere år frem, siden Covid-19 indtræf i foråret 2020. Leverandørerne fandt hurtigt ud af, at den eneste mulighed de havde for at sælge deres produkter, var ved at dedikere al deres tid og ressourcer på online salg, når man nu ikke havde mulighed for at handle i fysiske butikker.
Om man kører en dedikeret B2B platform eller ej, så er det en rigtig god idé at lave det til et brand univers, hvor man ser sin platform som en slags digitalt showroom. Dette kan gøres gennem storytelling, gode produktvideoer og billeder. Nogle indkøbere kan nemlig have svært ved at træffe en købsbeslutning, når de ikke mulighed for at undersøge produktet fysisk.
Overordnet set, handler det om at give indkøberen den samme service og oplevelse, som hvis de handlede i din fysiske butik.
Det gode er, at man har fundet ud af, hvor nemt det er at handle online. Udover at spare tid og ressourcer, så kan man også handle på alle tider af døgnet. På den måde får man frigivet mere tid til andre arbejdsopgaver.
Der er altså ingen undskyldning for ikke at komme i gang med sin digitale markedsføring. Det kan selvfølgelig være en stor mundfuld at komme i gang, hvis man ikke har ressourcerne eller kendskab til markedsføring.
Vores specialister står klar til at rådgive dig, såfremt du ønsker hjælp.