En myte vi ofte hører i branchen er, at links fra samme C-blok subnet skader din SEO.

Et C-blok subnet er en samling af ip-adresser der ligger i samme gruppe. For at skære ind til benet, kan du læse mere om, hvad C-blok subnet er her i følgende artikel. Den fortæller hurtigt og kort, hvad C-blok subnet er for en størrelse.

Links fra samme C-blok subnet er skadeligt

Der er mange i SEO-branchen, der mener, at links fra samme C-blok subnet er direkte skadeligt for en hjemmesides placeringer på Google. Det er dog en gammel myte, som dukker op med jævne mellemrum på blandt andet WebmasterWorld-forum. Desværre uden reference til tests eller andre studier der viser deres påstand.

Hvad siger Google om C-blok subnets og IP-adresser?

Googles repræsentanter har i lang tid sagt, at IP-adresser i linkprofilen er uden betydning for Googles rangering i søgeresultaterne, og at det ikke kan betale sig at investere tid i en linkprofil, der er så manipuleret, at alle links er fra unikke IP-adresser og subnets.

https://www.seroundtable.com/google-ip-addresses-backlinks-rankings-26561.html

Men hvem skal vi så stole på? John Mueller, der er Webmaster Trends Analyst / Developer Advocate hos Google, ville være et godt bud.

Alternativt kunne man undersøge hvad Ahrefs (et af de mest anvendte linkanalyser i verden), siger om sagen. I juni 2020 lavede Ahrefs en undersøgelse af, hvor meget det betyder at få links fra samme IP-adresse, og deres konklusion var, at 2 eller flere links fra samme domæne ingen negative konsekvenser havde, men kun positiv effekt.

Hvad med subnets?

I vores arbejde har vi kigget rigtigt mange hjemmesider igennem i værktøjet Ahrefs, som blandt andet viser hjemmesiders linkprofil. Næsten alle hjemmesider har flere links fra samme IP-adresse og samme subnets.

Det hører til sjældenheden, at man støder på en linkprofil, som udelukkende har links fra unikke subnets.

Fælles for alle hjemmesider med links fra samme subnets er, at de fleste klarer sig rigtigt godt i søgeresultaterne. Ved hjemmesider der ikke klarer sig godt organisk, findes årsagen og dermed løsningen, næsten altid på andre SEO tiltag.

Alternativ med udenlandske IP-adresser

Mange SEO-specialister holder stadig fast i tanken om, at flere links fra samme subnet er noget, Google straffer, selvom Googles egen udmelding er, at det er uden betydning. For at få unikke IP-adresser til deres artikelsider, blogsider eller PBN’er, køber mange SEO-specialister unikke IP-adresser fra udenlandske udbydere – ofte amerikanske hosts.

Det betyder, at de links man bygger fra IP-adresser, er tildelt Amerika. Men er dét så naturligt og dermed måden at få gode rangeringer på? Det spørgsmål har selvfølgelig også ramt Google, og deres svar er et tydeligt nej. Nationaliteten af en IP-adresse har ingen påvirkning på rangeringen af en hjemmeside i Google.

Hvis man skal tro på Google, har det ingen betydning, om et link er fra en udenlandsk IP-adresse eller fra samme C-blok subnet.

Hvad med de SEO-folk der siger det er farligt?

Man kan helt sikkert opsætte et testscenarie, hvor man har titusinder links fra samme C-blok subnet pegende ind på et domæne, uden det har en effekt, og ved at sprede de links ud på unikke subnets og IP-adresser, kan man øge værdien af de links i sådan en grad, at det vil kunne ses på Googles søgeresultater.

Men det er mere et spørgsmål om, om der er andre faktorer og signaler Google opfanger omkring domænet, der faktisk har gjort udslaget. Der er ingen nyere teststudier der viser, at det skader at have flere links fra samme C-blok subnet, IP-adresse eller domæne.

Tag en vilkårlig hjemmeside, som klarer sig godt på Google, og kig på deres subnets i Ahrefs, og med garanti vil de have mange links fra samme subnets, samme IP-adresser og samme domæner. Det er ikke skadeligt.

Det er ikke farligt at have links fra samme subnet

Konklusion her hos KompetenceKanalen er, at man ikke skal bekymre sig om, hvor mange links man får fra et subnet, IP-adresse eller domæne.

Et link giver værdi og er altid velkommen, hvis konteksten er i tråd med indholdet.

Så får du tilbudt et link, er det ligegyldigt, om du allerede har 1, 100 eller 1.000 links fra samme subnet. Det nye link vil give dig mere værdi end intet link.