Logisk og semantisk hjemmesidestruktur samt underinddeling af sider, indhold, hjemmesidens hastighed, annotering af indhold og helt ned til strukturen af selve koden på hjemmesiden, er nogle af de ting der er vigtige der rigtig kan hjælpe med at lande de bedre placeringer i søgeresultaterne.
Hos KompetenceKanalen tilbyder vi alle vores kunder en teknisk analyse af din hjemmeside, ved tilkøb af vores SEO produkt. I analysen gennemgår vi hjemmesidens tekniske opbygning i dybden og kommer med forslag til hvordan hvert punkt kan optimeres mod den bedst mulige indeksering.
SEO og teknisk SEO
Ved søgemaskineoptimering sørger man for alt det synlige på ens hjemmeside spiller rigtigt. Det gælder for eksempel sidetitler (title-tag), sidebeskrivelse (meta-description) og selv teksten der står på de enkelte sider.
Ved teknisk SEO kigger man på alt det der ikke umiddelbart er synligt for brugere, men som gør at søgemaskinerne kan indeksere ens hjemmeside korrekt.
Google og andre søgemaskiner vil gerne give deres brugere (de søgende) den bedste oplevelse og de bedste resultater af deres forespørgsler. Af denne grund bliver hjemmesider gennemgået for en lang liste af faktorer, nogle som er kendte og nogle som ingen, uden for Google, ved hvad er.
Nogle faktorer er baseret på brugeroplevelse af en hjemmeside, hvor hurtig den er som eksempel, andre er baseret på om søgemaskinerne har adgang til de enkelte sider, om de kan forstå dem, og om de er fyldestgørende i deres information.
Teknisk søgemaskineoptimering kan være forskellen på en hjemmeside der rangerer godt og en hjemmeside der slet ikke kan findes i søgeresultaterne.
Indeksering og blokering
For at en hjemmeside kan indekseres, skal den være tilgængelig for søgemaskinerne. Det ses nogle gange at nye hjemmesider, eller gamle for den sags skyld, ikke kan indekseres da søgemaskinerne bliver forment adgang gennem en “robots.txt” fil, eller andre metoder, som ligger i roden af ens hjemmeside (ikke alle sider har en).
Vigtige ressourcer som CSS og JavaScript filer kan ligeledes være blokeret, hvilket gør at søgemaskinerne ikke vil indlæse disse under indeksering af hjemmesider, og dermed ikke få det fulde billede af hvordan ens hjemmeside ser ud. Det kan selvfølgelig have en negativ effekt på ens rangering, ikke at give søgemaskinerne fuld adgang til ens hjemmeside.
Ikke alle undersider på ens hjemmeside bør indekseres
Som eksempel, har man en kategori med både filtrering og sorteringer, skaber dette ofte nye adresser, som kan bruges til at tilgå en specifik filtrering eller sortering direkte.
Eksempel
example.com/kategorinavn?sortering=navn&vej=faldende&type=bluser
Den røde tekst ovenfor viser et eksempel på filter- og sorteringsparametre, som skaber en ekstra URL uden noget nyt indhold. Der vil typisk også være den samme kategoribeskrivelse på disse sider, og har man mange filtermuligheder, vil alle kombinationer af filter- og sorteringsparametre kunne indekseres. Dette kan skabe tusindvis af adresser uden unikt indhold, som kan gå ud over indeksering af nyoprettede sider og / eller produkter, foruden at skabe andre problematikker.
Hjemmesidens hastighed
En af de ting som spiller en store rolle for hjemmesider nu om dags, er hjemmesidens hastighed, hvilket især gør sig gældende på mobiler, hvor op mod 53% af besøgende forlader hjemmesider der tager over 3 sekunder om indlæsning. Google har tidligere meldt ud af hjemmesiders load-tid vil have indflydelse på rangering i søgeresultaterne.
Dette er derfor et meget vigtigt punkt i en teknisk gennemgang af en hjemmeside.
Strukturerede data
Strukturerede data har ikke en direkte indflydelse på hjemmesidens rangering, men kan fremhæve hjemmesidens søgeresultater ved at udvide det normale resultat med f.eks. billeder, eller ekstra information såsom pris på produkter, lagerstatus, anmeldelser mm.
Af denne grund kan hjemmesidens søgeresultater både fylde mere i søgeresultaterne hvilket kan øge både blikfang og klikraten af resultaterne.
Det kommer helt an på hvilket CMS hjemmesiden er bygget på, hvorvidt strukturerede data allerede er implementeret, eller om der findes moduler til håndtering af disse. Hvis du ikke finder en nem løsning gennem dit CMS kan strukturerede data implementeres via Google Tag Manager eller andre tag manager systemer.
Googles testværktøj til udvidede resultater kan hjælpe dig med at undersøge om din hjemmeside benytter strukturerede data. Husk at teste på alle niveauer, altså f.eks. forsiden og produktniveau.
De mange hensyn
De ovenstående punkter er blot et lille udvalg af de mange tekniske aspekter vi tager forbehold for, når vi analyserer en hjemmesides tekniske opsætning i forhold til SEO.
Der er mange ting at tænke og holde styr på, og i visse situationer er det ekstra vigtigt at have helt styr på de tekniske aspekter for ikke at miste placeringer.
Hold øje med hjemmesiden og på vores blog, som løbende bliver opdateret med nye artikler om alle de emner vi tilbyder vores services inden for.
Står du overfor at skulle sætte din hjemmeside online for første gang, skifte hjemmeside eller har problemer med at bliver fundet i søgeresultaterne, står vores dygtige teknikere klar til at hjælpe med vejledning og rådgivning.