Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering (CRO) øger effekten af alle markedsføringskanaler. Det betyder forbedret ROI og styrket bundlinje.

Orifarm logo Danfoss logo Sengespecialisten logo Orifarm logo Danfoss logo Sengespecialisten logo

Hos KompetenceKanalen arbejder vi målrettet med at forbedre konverteringen på hjemmesider og webshops.

I denne proces gør vi brug af avancerede sporings- og splittestværktøjer. På den måde kan vi teste ændringer og få eksakte svar på, hvad der skal gøres, for at øge omsætningen eller henvendelsesfrekvensen i din forretning

Case – Playmobilbutikken

I følgende test undersøgte vi, hvorvidt mere tydelige USP’er (Unique Selling Propositions) ville være med til at få flere besøgende til at færdiggøre køb og derved øge omsætningen på Playmobilbutikken.dk.

Idéen bag testen var, at vi, ved at skabe mere fokus på Playmobilbutikkens rigtig gode USP’er, ville få flere besøgende bemærke disse, og derved have lettere ved at foretage en endelig købsbeslutning.

Nedenfor ses kontrol-siden (originalen) og variant-siden

case playmobilbutikken kontrolcase playmobilbutikken variant

Som det ses ovenfor, er det ikke en stor ændring, men kigger man på testens resultat, ser det noget anderledes ud, da testen viste en omsætningsstigning på 24,5 % i forhold til originalen og kigger man på Analytics for perioden sammenlignet med året forinden, er konverteringsraten forbedret med 59,24 % og omsætningen med 69,59 %.

case playmobilbutikken analytics

Konvertering er “tryllestaven”, der forvandler en besøgende til en betalende kunde. Afhængigt af din målgruppe, har du mellem 2 og 6 sekunder til at begejstre en bruger til at blive på din hjemmeside og foretage den ønskede handling.

Hvad er konvertering?

Det er ikke nok at få dine potentielle kunder ind på din hjemmeside, hvis disse besøgende blot lige vil kigge rundt, før de igen forlader dit sitet. Det ultimative mål for konverteringsoptimering er at maksimere indtægterne. For at kunne nå målsætningen, skal man sætte sig ind i besøgendes tankegang og forstå deres adfærd.

konverteringsoptimering

Hvordan kan vi optimere din konvertering?

Professionel konverteringsoptimering ligger i skæringspunktet mellem tre faglige områder

  • Overbevisnings-markedsføring

  • Experience Design (XD)

  • Den videnskabelige metode

Konverteringsoptimering er et unikt værktøj med en bred vifte af muligheder. En professionel konverteringsstrateg udvikler og kommunikerer et værdiskabende budskab, som gør at brugerne påvirkes af planlagte ”call-to-action”.

Der findes mange forskellige metoder til at øge konverteringen på en hjemmeside.

Hos KompetenceKanalen arbejder vores faglige team blandt andet med følgende

  • Vi anvender Attention, Interest, Desire, Action (AIDA) principper i brugeroplevelsen

  • Vi forbedrer hjemmesidens navigationsstruktur, så brugerne kan navigere og købe med minimal indsats.

  • Vi sætter fokus på hjemmesidens indhold (herunder tekst, billeder, illustrationer og video) mod konverteringsmålet.

  • Vi kontrollerer, om det er nødvendigt at redigere eller fjerne overflødige eller distraherende data.

  • Vi integrerer ”aktiv hjælp” (f.eks. live chat, co-browsing, etc.)

  • Vi forstærker hjemmesidens troværdighed og påvirker derved forbrugerens tillid til webstedet, produktet og virksomheden ved at vise pålidelige tredjeparts-logoer (f.eks. sikkerheds symboler af Nets, Visa, Mastercard osv.)

  • Vi genererer brugeranmeldelser af varer eller tjenesteydelser.

  • Vi samler en baseline brugeroplevelse ved at registrere brugerhandlinger og kompilere vigtige indvendinger.

  • Vi aktiverer sporing af standardiserede målinger ved hjælp af website analytics software til et forudbestemte konverteringsmål.

Hvordan kan vi optimere din konvertering?

Når man måler effekten af konvertering, er der tale om mikro- og makrokonvertering.

Mikrokonvertering er en proces hvor brugeren tydeligt viser en aktiv interesse for virksomheden eller dens produkter. Makrokonvertering er en proces hvor brugeren foretager en handling, f.eks. køber et produkt.

Effekter af konvertering kan være

  • Direkte køb i en e-handels website

  • Telefonopringning

  • Start af prøveversion

  • Download af produktkatalog

  • Udfyldning af en kontaktformular

  • Booking af et salgsmøde

  • Bestilling af en produktpræsentation

Hvad er konverteringsrate?

Konverteringsrate, er andelen af brugere, som konverterer. Dette beregnes ud fra antal besøgende og faktisk salg eller opnåede mål:

Konverteringsrate = samlede antal salg / antal besøgende * 100

Dvs. hvis 3 ud af 100 besøgende vælger at købe et af dine produkter, så vil konverteringsraten ligge på 3 procent.

Konverteringsraten er afhængig af dit produkt, dit serviceniveau, konkurrentadfærd, din hjemmeside, dine markedsføringsevner, samt dit brands omdømme i al almindelighed.