Hos KompetenceKanalen arbejder vi målrettet med at forbedre konverteringen på hjemmesider og webshops.
I denne proces gør vi brug af avancerede sporings- og splittestværktøjer. På den måde kan vi teste ændringer og få eksakte svar på, hvad der skal gøres, for at øge omsætningen eller henvendelsesfrekvensen i din forretning
Case – Playmobilbutikken
I følgende test undersøgte vi, hvorvidt mere tydelige USP’er (Unique Selling Propositions) ville være med til at få flere besøgende til at færdiggøre køb og derved øge omsætningen på Playmobilbutikken.dk.
Idéen bag testen var, at vi, ved at skabe mere fokus på Playmobilbutikkens rigtig gode USP’er, ville få flere besøgende bemærke disse, og derved have lettere ved at foretage en endelig købsbeslutning.
Nedenfor ses kontrol-siden (originalen) og variant-siden
Som det ses ovenfor, er det ikke en stor ændring, men kigger man på testens resultat, ser det noget anderledes ud, da testen viste en omsætningsstigning på 24,5 % i forhold til originalen og kigger man på Analytics for perioden sammenlignet med året forinden, er konverteringsraten forbedret med 59,24 % og omsætningen med 69,59 %.
Konvertering er “tryllestaven”, der forvandler en besøgende til en betalende kunde. Afhængigt af din målgruppe, har du mellem 2 og 6 sekunder til at begejstre en bruger til at blive på din hjemmeside og foretage den ønskede handling.
Hvad er konvertering?
Det er ikke nok at få dine potentielle kunder ind på din hjemmeside, hvis disse besøgende blot lige vil kigge rundt, før de igen forlader dit sitet. Det ultimative mål for konverteringsoptimering er at maksimere indtægterne. For at kunne nå målsætningen, skal man sætte sig ind i besøgendes tankegang og forstå deres adfærd.
Hvordan kan vi optimere din konvertering?
Professionel konverteringsoptimering ligger i skæringspunktet mellem tre faglige områder
Konverteringsoptimering er et unikt værktøj med en bred vifte af muligheder. En professionel konverteringsstrateg udvikler og kommunikerer et værdiskabende budskab, som gør at brugerne påvirkes af planlagte ”call-to-action”.
Der findes mange forskellige metoder til at øge konverteringen på en hjemmeside.
Hos KompetenceKanalen arbejder vores faglige team blandt andet med følgende
Hvordan kan vi optimere din konvertering?
Når man måler effekten af konvertering, er der tale om mikro- og makrokonvertering.
Mikrokonvertering er en proces hvor brugeren tydeligt viser en aktiv interesse for virksomheden eller dens produkter. Makrokonvertering er en proces hvor brugeren foretager en handling, f.eks. køber et produkt.
Effekter af konvertering kan være
Hvad er konverteringsrate?
Konverteringsrate, er andelen af brugere, som konverterer. Dette beregnes ud fra antal besøgende og faktisk salg eller opnåede mål:
Konverteringsrate = samlede antal salg / antal besøgende * 100
Dvs. hvis 3 ud af 100 besøgende vælger at købe et af dine produkter, så vil konverteringsraten ligge på 3 procent.
Konverteringsraten er afhængig af dit produkt, dit serviceniveau, konkurrentadfærd, din hjemmeside, dine markedsføringsevner, samt dit brands omdømme i al almindelighed.