App Store Optimization er søgemaskineoptimering for apps. Google Play Store og App Store fungerer som søgemaskiner og derfor er det lige så vigtigt at optimere for din app som for en webshop. KompetenceKanalen A/S sørger med vores kompetente rådgivning og vejledning for, at din app bliver synlig på de rette platforme og, ultimativt, bliver downloadet mere.
Google play og App Store
Har man en smartphone er Google og Apples app butikker lige ved hånden. Her kan man læse andre brugeres anbefalinger og se skærmbilleder af den app man overvejer at downloade. Fordi butikkerne fungerer som søgemaskiner for apps er det vigtigt at ens app-side opfylder kravene som begge butikker stiller. Hos KompetenceKanalen optimerer vi for begge platforme. Vi står altid klar til at vejlede om de seneste tendenser og krav så din app får maksimal relevant trafik.
Vi står altid klar til at vejlede om de seneste tendenser og krav så din app får maksimal relevant trafik.
Vælg det rigtige App navn og tag line
Da det i sidste ende er brugernes tilfredshed det hele kommer an på, stiller Google Play og App Store krav til de oplysninger man som ejer giver om sin app. Det er vigtigt at vælge et navn der passende afspejler, hvad appen kan. Det er også vigtigt at skrive en god tagline som kort og præcist beskriver din app og dens funktionalitet. Taglinen ses i begge butikker som noget af det første, når man besøger en app-side og den må udgøre mellem 90 og 100 tegn. Vi hjælper med at optimere navn og tagline til din app.
Brug beskrivelses feltet
Din app har en ”hjemmeside” i begge butikker. Scroller man lidt ned på siden (eller trykker på “Få flere oplysninger”) finder man som bruger en længere beskrivelse af appen. Her er det vigtigt at præsentere appen med en god beskrivelse af hvad den kan og hvordan den fungerer. Vi hjælper dig med at præsentere din app effektivt på begge platforme.
Unikt ikon
Din apps ikon er vigtigt for flere aspekter af optimeringen. Ikonet skal både fungere som et overbevisende salgsargument i butikkerne og være let genkendeligt på brugerens telefon, når din app er downloadet. Ikonet bør derfor stemme overens med hvad appen tilbyder. Det skal som nævnt helst være let genkendeligt, unikt og afspejle appens funktionalitet. Vi rådgiver i optimal layout for din apps ikon.
Fremvis de gode skærmbilleder
Et helt centralt element i Google Play og App Store butikkerne er de skærmbilleder en potentiel bruger kan se. Skærmbillederne bør på overskuelig måde afspejle appens funktionalitet og de centrale elementer brugeren kan forvente. De grafiske elementer er afgørende for om en bruger vælger at downloade netop din app, så gode billeder af flere af dens egenskaber, har derfor stor betydning. Ikke kun for brugervenlighed, men også for butikkernes vurdering af din app, og dermed placering i butikken.
Opdater din app
Din app skal opdateres ofte. Google Play og App Store butikken prioriterer de apps der opdateret ofte over de apps, der aldrig bliver opdateret. På den måde er din app-side at sammenligne med en hjemmeside eller webshop. Vi vejleder i, hvor ofte det er hensigtsmæssigt for dig at opdateret din app.
Driv trafik til app’en med SEO og PPC
Forbrugerne søger gerne efter en app, når de har brug for den. Derfor er det vigtigt at netop din app er at finde på de øverste placeringer når brugeren leder efter den. Som i Googles søgeresultater bør du derfor ligge i top på både de organiske og de betalte placeringer. Vi hjælper dig med bedre placeringer og mere organisk og betalt trafik.
Bliv bedømt og få kommentarer
Dine brugeres anmeldelser i butikkerne har også betydning for dine placeringer. Jo flere stjerne, jo flere kommentarer og jo nyere anmeldelser du kan fremvise, jo bedre vil dine placeringer blive.