Facebook, Snapchat, Instagram, TikTok og listen fortsætter. Det kan være svært at finde hoved og hale i de forskellige sociale medier, deres fordele, udfordringer og muligheder. For hvor skal du være til stede, hvordan skal du interagere med brugerne, og hvad kræver det af resurser at gøre det hele korrekt?

Med dette blogindlæg forsøger vi at skabe et overblik over, hvordan du bruger dine kræfter der, hvor det giver mest mening for lige netop din virksomhed. Vi giver vores bud på produktion af professionelt, kreativt materiale, som ikke behøver at tage al din tid og dine resurser, og vi deler ud af de erfaringer, vi har gjort os i forbindelse med vores arbejde med sociale medier.

Marketingsmix vs. målgruppe

Der er efterhånden adgang til mange sociale platforme, som hver især kan bidrage med sit til din virksomheds digitale strategi. Med de mange muligheder følger også mange spørgsmål, tilvalg og fravalg – vi forsøger her at give vores bud på løsningsforslag til et par af dem.

Et spørgsmål vi ofte modtager fra vores kunder er ”Skal jeg være til stede på ALLE platforme?”, og svaret er egentlig ret enkelt. Nej, det behøver du ikke. Når det kommer til tilstedeværelse på sociale medier, er det som tommelfingerregel altid vigtigt at stille dig selv spørgsmålet ”Er min målgruppe aktiv på dette medie?”. For hvis ikke, hvem er det så, du er der for?

Det kræver energi og engagement at opbygge en online tilstedeværelse på sociale medier, da du ikke bare kan lave en copy paste, når du indtræder på en ny platform. Derudover er der forskellige forventninger fra platform til platform, i forhold til engagement, kontakt med brugerne osv.

Et par af de spørgsmål, du kan stille dig selv er:

  • Hvor er din kernemålgruppe til stede?

  • Hvor passer dine produkter eller ydelser ind henne?

  • Hvilke resurser/hvor meget tid har du i forhold til kreativ produktion?

  • Hvor meget tid har du til at pleje disse platforme og eksempelvis interagere med brugerne, svare på beskeder eller lignende?

På Facebook kan du som udgangspunkt godt regne med, at din målgruppe på den ene eller anden måde er aktiv, da det er Danmarks mest brugte sociale medie. Men derudover kan du godt tillade dig at være mere selektiv i forhold til din digitale tilstedeværelse. TikTok er eksempelvis stadig en platform, hvor målgruppen er i den lave ende aldersmæssigt, og hvor kravene til dine kreative evner og tid hertil er en smule større.

LinkedIn har derimod et ældre og smallere publikum, som forventer høj kvalitet af det indhold, der deles, samt forventninger til en vis grad af social interaktion i forhold til debatter, kommentarer osv.

Vores anbefaling er derfor at have fokus på kvalitet frem for kvantitet. Hellere brug dine resurser på at opbygge en stærk, digital tilstedeværelse på én platform, end en halvhjertet indsats på flere medier.
I takt med, at din sociale profil bliver stærk på en given platform, har du langt bedre forudsætninger for at bygge endnu en platform på, tage dine erfaringer med videre og tilpasse dem til nye forventninger og formater.

 

Opbyg en stærk organisk tilstedeværelse

Når du har valgt de medier, du som udgangspunkt ønsker at have fokus på, skal du i gang med at opbygge en organisk tilstedeværelse. Her er det endnu engang vigtigt at have din målgruppe i fokus – ”Hvad får mine potentielle kunder ud af dette opslag?”. Dette gælder altså både, når du skal vælge, hvad du vil lave opslag om, hvilket materiale du vil bruge, og hvad der skal stå i teksterne.

Når vi taler om indhold, både den grafiske og skriftlige del af dine opslag, så er det også vigtigt at have ’virkemidler’ in mente. På Instagram er inspiration i højsædet, hvorimod du på LinkedIn skal berige brugerne med viden. På Snapchat og TikTok er det vigtigt lave content som brugerne gider at interagere med.

Her er vores bedste råd at lave en smule research – du har helt sikkert en kollega, eller måske en konkurrent, du mener gør det godt på de sociale medier. Kig gerne lidt uden for din egen umiddelbare branche, når du skal inspireres, så du måske kan tilbyde dine følgere noget, din konkurrent ikke kan.

Derudover er det altid en god idé at prøve sig frem, så du kan finde ud af, hvad lige præcis din målgruppe finder interessant. Test videoopslag, stil dine brugere spørgsmål, lav inspirationsopslag og lignende – efterhånden finder du ud af, hvad der fungerer for både dig og din målgruppe.

Husk også, at de sociale medier er et rigtig godt sted at skabe og fastholde loyale kunder. Brug tid på at pleje de følgere og kunder du allerede har i lige så høj grad, som du bruger tid på at anskaffe nye.

Skab et stærkt og personligt, kreativt udtryk

Når det kommer til det grafiske materiale, både til dine organiske opslag, men også til betalt annoncering, så slår vi lige et slag for formater og det generelle, kreative udtryk. Mange virksomheder undervurderer nemlig vigtigheden i at have det rigtige format til de forskellige platforme og placeringer. Det kan spille en afgørende rolle for, hvordan dine opslag og annoncer kommer til at performe.

Hvis du vil sikre dig de bedst mulige forudsætninger, er det derfor vigtigt at skræddersy dit materiale.

Alle sociale platforme er bygget op omkring algoritmer, og det er disse der beslutter, hvilket indhold der skal vises, og til hvilke brugere det vises. Dette gælder både organiske opslag og betalte annoncer. Platformene lever af, at deres brugere interagerer med indholdet hver eneste dag, og derfor vil de selvfølgelig sikre den bedst mulige brugeroplevelse. De favoriserer derfor de opslag og annoncer, hvor materialet er i bedst kvalitet.

Kvalitet kan eksempelvis være, at de billeder eller den video, der bruges i opslaget, er taget med et godt kamera. Kvalitet kan også være, at det materiale du bruger i din annonce, passer til det indhold, der er på den landingsside, du leder brugere ind til.

Sidst, men ikke mindst, favoriserer medier som Facebook og Instagram de annoncer og opslag, som har det korrekte format. Med format menes blot, at det billede du bruger til Facebook News Feed ikke har det samme format, som det materiale du skal benytte til fx Instagram Story.

Et af de værktøjer vi selv bruger til at tilpasse formater, er hjemmesiden Canva. Her kan du nemt og hurtigt lave noget pænt materiale i de helt rigtige formater.

Brug dine erfaringer til at blive bedre

Uanset om du er ny på sociale medier, om du allerede er godt i gang, eller om du måske vil udforske betalt annoncering, er det altid en god idé at bruge dine egne erfaringer til løbende at optimere dine initiativer. Du kan eksempelvis bruge den vide, du har fået om dine brugeres præferencer fra dine mange organiske opslag, til at opbygge stærke, betalte kampagner. Du kan også bruge dine erfaringer fra én platform, til at teste nye platforme med tilpasset materiale og strategi.

Ved at bruge din organiske tilstedeværelse til at teste dine brugeres præferencer, samler du et ’gratis erfaringsgrundlag’ til din videre udbygning af din digitale strategi. Det smukke ved de sociale medier er jo lige præcis, at du har muligheden for at interagere med dine følgere – du kan rent faktisk spørge dem, hvad de ønsker mere af, samt hvad de ikke så godt kan lide, og få inspiration fra din direkte målgruppe.

Hvis du eksempelvis driver både en webshop og en fysik butik, kan du skabe en synergi mellem disse ved at tage erfaringer fra din butik og bruge dem på de sociale medier og omvendt. Du er måske rigtig god til at inspirere dine kunder i butikken på en varm og let måde. Så skal du finde en måde, hvorpå du kan overføre dette til de sociale medier og gøre det samme for dine digitale kunder.

Mulighederne er mange, og derfor understreger vi igen vigtigheden af at udvælge de steder, hvor du både har lysten, årsagen og resurserne til at være rigtigt til stede. Det giver både dig selv og dine følgere den bedste oplevelse.

Forståelse skaber overskud til kreativitet

Afslutningsvis vil vi endnu engang understrege vigtigheden af ’kvalitet frem for kvantitet’. Det er vigtigt, at du har tid til at sætte dig ind i den enkelte platforms muligheder, fordele og udfordringer, mens du i dit eget tempo udforsker, hvad de kan bidrage med til din strategi.

Facebook og Instagram giver dig eksempelvis mulighed for at blive klogere, ved hjælp af deres gratis certificeringsprogram Facebook Blueprint.

LinkedIn tilbyder også onlinekurser med deres LinkedIn Learning, hvor den første måned er gratis.

TikTok har deres Business Learning Center og Snapchat læringsportalen Focus.

Til sammen er der flere timers indhold, eksempler og cases, så vores anbefaling er, at du kun har fokus på de emner, som du selv er nået til i din digitale strategi.

Er du blevet nysgerrig, ønsker du at vide mere om mulighederne, eller har du spørgsmål, der relaterer til de sociale medier, kan du kontakte en af vores specialister på 70 70 20 80.