Som nævnt er det nu muligt at ’tagge’ dine produkter, når du laver organiske opslag på Instagram. Det betyder at når dine følgere scroller ned gennem deres feed og ser dit opslag, kan du præsentere dem for produkt med tilhørende ’tag’. Dette tag vil vise pris og produktbeskrivelse og ydermere kan den interesserede ’følger’ klikke sig fra opslaget og ind på din webshop.
Med Shopping på Instagram kan du ’tagge’ op til 5 produkter pr. billede eller op til 20 produkter pr. karrusel, hvilket giver rig mulighed for at promovere nye kollektioner, inspirere dine følgere med specifikke kombinationer eller lignende.
På nuværende tidspunkt er det kun muligt at benytte Instagram Shopping på dine organiske opslag. Du kan altså ikke promovere/annoncere denne type opslag endnu, men mon ikke den feature allerede er på tegnebrættet.
Krav til Instagram Shopping
Udover at det selvfølgelig som minimum kræver en webshop, at oprette Instagram Shopping, er der en række andre forudsætninger der skal opfyldes, før du kan gå i gang:
- Du skal have en virksomheds-side, med tilhørende shop, på Facebook
- Du skal have en Instagram Business konto, som er kædet sammen med din virksomhedsside på Facebook
- Du skal have installeret den nyeste version af Instagram
Benytter du dig derudover af ’Salg fra katalog’, når du annoncerer på Facebook og Instagram, er der en anden vigtig detalje der skal være på plads. Sørg for at din Business Manager ikke kun har adgang til den Facebook-side, som din Instagram Business er knyttet op på, men at den står som ejer af siden. Din Business Manager skal også være ejer af det produkt-katalog du benytter.
Hvis du ikke allerede har en Instagram Business, eller bare ønsker mere viden om, hvordan du kan gøre brug af den, så læs eventuelt vores indlæg og Instagram for virksomheder.
Sådan kommer du i gang
Når du har sikret dig, at din konto er godkendt til shopping og at du har den nyeste version af Instagram-appen, kan du gå i gang med at aktivere produkttagging. Det kan godt tage et par dage før din konto er gennemgået og godkendt:
Gå til din Instagram-profil
- Tryk på Kom i gang øverst i din profil
- Vælg muligheden Shopping
- Tryk derefter Fortsæt
- Vælg et produktkatalog for at oprette forbindelse til din virksomhedsprofil
- Tryk til sidst på Færdig
Når du har aktiveret shopping og tilknyttet et produktkatalog, kan du begynde at ’tagge’ dine produkter i dine organiske opslag.
Du opretter et opslag på samme måde som du tidligere har gjort – vælg et billede og tilføj tekst, effekter og eventuelt filter. Derefter er du kun få skridt fra at være færdig:
- Tag de ønskede produkter på billedet (skriv navnet på det produkt du ønsker at tagge og vælg det når det vises i søgefeltet)
- Når du har valg det/de produkt(er) du ønsker at tagge, trykker du på Færdig
- Gennemgå din tekst, hashtags og effekter en sidste gang og tryk Del
Du kan både tagge produkter i nye opslag, men du kan også gå tilbage og redigere i gamle opslag og tilføje produkter her.
Vær opmærksom på at Instagram trækker data direkte fra dit valgte produktkatalog og derfor benyttes det sprog og den valuta, der er opsat i kataloget.
God fornøjelse med tagging 👌