I slutningen af oktober var vi så heldige at blive inviteret til at holde et oplæg for Dansk Markedsføring Studerende i Aarhus. Aftenens tema var ’Marketing på utraditionelle sociale medier’, og vores oplæg omhandlede det nok mest utraditionelle, nemlig Pinterest.
Allerede da vi så deltagerantallet gik det op for os, at der var stor interesse for disse medier, og som aftenen skred frem, blev det yderligere bekræftet.
Især fordele og ulemper ved de respektive platforme var et tilbagevendende emne. Vi besluttede os derfor for at gribe dén bold, og skrive et lille opslagsværk med fordele og ulemper ved de mest utraditionelle sociale medier.
Pinterest er som sagt en af de mest undervurderede platforme i Danmark, når det kommer til potentiale for virksomheder. Det giver dig, som ejer af en virksomhed, eller med ansvar for markedsføring heraf, nogle klare fordele.
Fordele:
Ulemper:
Snapchat
Snapchat er i mange henseender blevet kategoriseret som ’sjov og ballade’ og ses sjældent som en platform, der har potentiale for seriøse virksomheder. Det kan vise sig at være en fejl – især, hvis du formår at bruge platformen korrekt.
Fordele:
Ulemper:
TikTok
Det er de færreste, der kunne komme uden om TikTok i 2020, hvor den også var den hurtigst voksende sociale platform. Det stigende antal brugere og den store interesse giver en lang række muligheder for de danske virksomheder.
Fordele:
Ulemper:
Ovenstående er blot et lille udpluk af de egenskaber, fordele og ulemper, der er ved de forskellige platforme. Forhåbentlig kan det guide dig, når du skal udvælge, hvilke platforme du skal være til stede på, og hvilke du kan undlade med god samvittighed.
Ovenstående kan ændre sig i takt med begivenheder i samfundet – som vi så det med TikTok under Corona, eller i takt med, at målgrupperne bliver ældre og ændrer præferencer.