Der kan vist ikke være to meninger om, at det er blevet dyrere at være dansker. De seneste måneder har budt på stigende energi-, brændstof- og fødevarepriser for bare at nævne nogle. Dette har resulteret i en stigning i inflationen på ca. 5% sammenlignet med sidste år og højeste siden 1980’erne. Derfor er det nærliggende og meget relevant, at tage en status på det nuværende marked og hvilke forhold der spiller ind.

Ovenpå et år hvor forbruget i første halvdel af 2021 slog rekord med en vækst på hele 26%, ser det noget anderledes ud nu. Danmarks Statistik har netop offentliggjort, at den samlede forbrugertillid i April måned er målt til -20,9. Dette indikerer, at forbrugerne i dag vurderer deres økonomiske situation til at være markant dårligere end sidste år. Samtidig vurderer de også, at deres økonomiske situation vil være dårligere om et år, og oplever samtidig at priserne i dag er højere end samme periode sidste år. Sammenligner vi disse tal med en lønstigning på ca. 3% indenfor det private område, falder forbrugernes købekraft væsentligt, som følge af den højere inflation.

Det er klart, at ovenstående kan aflæses direkte i E-handlen, hvor andelen af netbutikker, der forventer en negativ udvikling i første kvartal af 2022, er steget med hele 38%. Læg dertil, at færre forbrugere forventer at handle mere online i 2022 (26% december 2021 / 12% marts 2022).

Sagt med andre ord – Det er ikke nemt at være netbutik i disse tider. Nu sidder du måske og tænker ”Hvad skal vi så gøre?” og netop derfor, har vi samlet et par råd til, hvad du som forretningsdrivende e-handel kan gøre.

Sammenligning

Vær forsigtig med at sammenligne dine tal fra i år med sidste år. Der vil med stor sandsynlighed være en forskel, som er et resultat af faktorerne beskrevet ovenfor. Det vil derfor være svært at få et retvisende billede, da markedet er gået fra én yderlighed til en anden.

Risikospredning

Er dine omkostningerne forbundet med betalt annoncering høje, så overvej at skære ned på klikbudgetterne og kig i stedet mod SEO. SEO bliver betragtet som et af de stærkeste markedsføringsværktøjer, man som virksomhed kan bruge, da op mod 80% af forbrugerne ignorere betalte annoncer, når de søger på google og vælger i stedet at klikke på organiske søgeresultater. Derfor kan en seriøs og dedikeret tilgang til SEO give bedre rangeringer på relevante søgeord, samt eksponering til de forbrugere som leder efter præcis det du tilbyder.

Kundeservice og Brugervenlighed

En anden ting som forbrugerne er blevet vant til, og i stadig stigende grad efterspørger, er ting som god kundeservice og brugervenlighed. Se derfor på, om I kan fortage nogle ændringer I jeres nuværende setup, som kan give umiddelbar værdi for kunden. Det kan være ting som leveringstider, fragtpriser, svar tider på henvendelser osv. Tag derudover også et kig på jeres hjemmeside med kundens briller på. Er der noget der kan gøres smartere? Er der for mange klik hen til det relevante indhold? Er jeres check out for bøvlet? Alle disse parametre er ting, som er forholdsvis nemme at ændre, og som alle giver værdi for forbrugeren.

Det kan være svært at navigere i det nuværende marked, hvor mange eksterne faktorer spiller ind, og det er som bekendt svært at spå om, hvad fremtiden bringer. Brug derfor denne tid konstruktivt, overvej om der kan foretages nogle opdateringer på hjemmesiden, ændringer i jeres setup eller om man muligvis skulle kigge mod andre markedsføringskanaler.