I en verden, hvor e-mail marketing er en yderst vigtig disciplin for såvel webshops som servicevirksomheder, er det vigtigt at holde sig opdateret med de seneste krav fra store e-mail-tjenester som Google og Yahoo. Fra februar 2024 indfører disse tjenester nye krav til afsendere, som kan påvirke din e-mail markedsføring. Her er nogle vigtige tips til, hvordan du kan sikre, at dine e-mails ikke kun når frem, men også opfattes positivt af dine modtagere.
Opbyg og vedligehold et godt afsenderomdømme
Dit afsenderomdømme er afgørende for, hvorvidt dine e-mails bliver leveret til modtagerens indbakke.
Det er vigtigt at undgå ”spammy” emnefelter, der indeholder ord og fraser, som mailudbydere ofte vil forbinde med spam. Dette kunne eksempelvis være emnelinjer skrevet med CAPS eller rigtig mange udrååbstegn. Det kan ligeledes være emnelinjer der indeholder sætninger som nedenstående:
Du skal ligeledes sørge for kun at sende e-mails til abonnenter, der aktivt har tilmeldt sig til mailingliste.
Ved at overholde ovenstående er det med til at hold en lav afmeldings- og spamklage rate, hvilket er yderst vigtigt, for at dit domæne ikke bliver flagged som spamafsender.
Brug domæneverificering
Sørg for, at dine e-mails er verificerede. Dette indebærer at implementere:
SPF (Sender Policy Framework), der forhindrer afsenderforfalskning.
DKIM (DomainKeys Identified Mail) til at sikre, at e-mailens indhold forbliver uændret undervejs.
DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance) for yderligere at styrke sikkerheden.
Hold din mailingliste ren
En ren mailingliste sikrer, at du kun sender e-mails til folk, der ønsker at modtage dem.
Det er derfor vigtigt løbende at fjerne inaktive kontakter fra din mailingliste, så din open- og click-rate ikke påvirkes negativt.
Det er også en rigtig god ide, at opsætte double opt-in, så du sikrer dig, at de der tilmeldes din mailingliste rent faktisk er interesserede i at modtage mails fra dig.
Til sidst bør du løbende at fjerne mailadresser der bouncer fra din mailingliste.
Lav engagerende og relevant Indhold i dine mails
Indholdet i dine e-mails skal være både engagerende og relevant for dine modtagere.
Dette inkluderer blandt andet brugen af personliggørelses-tags i mails, såsom navn, interesser og lignende.
Sørg for løbende at holde opdatere indholdet i dine automatiserede mails.
Det er ligeledes vigtigt at du opfordrer til en gien handling i dine mails. Dette kunne eksempelvis være klik på call-to-action knapper, klik på produkter og lignende. Dette er for at øge click-rate på dine mails.
Sørg for at holde øje med rapporterne for dine enkelte mails. Hvis du løbende overvåger dette, kan du løbende optimere dine mails, for altid at forbedre det indhold du sender til dine modtagere.
Nogle af de ting du bør være opmærksom på, og forsøge at optimere efter, er nedenstående:
Ved at følge disse råd kan du forbedre dine chancer for at opfylde de nye afsenderkrav fra Google og Yahoo.
Husk, at e-mail markedsføring er en dynamisk disciplin, og at det er vigtigt, at holde sig ajour med de nyeste trends og bedste praksisser.
Har du spørgsmål til om din email software lever op til de nye krav, så kan du kontakte os på 7070 2080, info@kompetencekanalen.dk eller ved at klikke nedenfor.