Hvad er Gamification?

Et buzz word, som måske kræver en dybere forklaring.

Gamification er det nye sort inden for online marketing-kampagner. Helt konkret er gamification anvendelse af et spillekoncept, som faktisk slet ikke har noget med spil at gøre. Gamification kan integreres med din hjemmeside i forbindelse med online kommunikation, sociale medier, e-mail marketing osv.

Hvorfor Gamification?

Som virksomhed er du i dag nødt til at tænke mere kreativt for at sprede dine budskaber og fremme dit brand. Skrabespil, lykkehjul, vendespil, jule- og adventskalender er blevet en enormt populær metode til at tiltrække kunder med det overordnede formål at bygge en stærkere brandloyalitet, skabe en forbindelse og samtidig give jeres kunder en grund til at vende tilbage og købe produkter.

Det centrale mål med at anvende gamification er selvfølgelig at øge jeres salg og fortjeneste.

Fordelene med en online julekalender/adventskalender:

  • Styrker dit brand

  • Skaber større loyalitet

  • Giver dig muligheden for at promovere dine produkter

  • Engagerer dine kunder

  • Udbygger din mailliste – få nye permissions

  • Skaber trafik til din side

  • Genererer mere salg

Krydr dit julesalg med gamification

Julen står for døren. Inden længe går forbrugerne i gang med at handle julegaver online, og vi skal gerne sørge for, at de bruger deres penge i din shop, ikke? Gamification og særdeles e-mail marketing går hånd i hånd med julesalget og er blevet en utrolig populær måde at vokse sine maillister, samt generere mere salg.

Derudover ser vi markant højere konverteringer, når man krydrer sin leadgenerering med et spilleelement. Forbrugerne er vant til at få kastet rabatter efter sig, når de tilmelder sig virksomhedernes nyhedsbreve. Tænk ud af boksen. Lad dem i stedet have muligheden for at vinde rabatten i stedet.

En online julekalender, adventskalender eller julekampagne er en fantastisk måde at markedsføre din virksomhed og tiltrække nye kunder, eller pleje dine eksisterende kunder. Det fungerer som en quiz eller et skrabelod, hvor deltagerne fx kan åbne en ny låge i kalenderen hver dag i december frem til juleaften. Ved at reklamere for din forretning gennem en online julekalender, adventskalender, eller julekampagner kan du skabe større fokus på din virksomhed og dens produkter, og de services du tilbyder. Samtidig skiller du dig ud fra den store mængde af andre virksomheder, som annoncerer inden jul.

Digitale spil hitter

Grunden til den høje popularitet er, at du her har mange fordele som for eksempel at styrke kunderelationer, generere nye leads, få mere trafik til din hjemmeside og øge salgstallene. Erfaringerne viser, at deltagerne i gennemsnit spiller med 16 ud af 24 dage i december.

Som tidligere nævnt gør interessen fra dine deltagere, at du får en større stigning i trafik på din side. Desuden vil deltagelsen i din online julekalender sikre, at der kommer masser af nye tilmeldinger til din virksomheds nyhedsbrev, hvilket betyder, at du får et nyt bredt publikum, som du kan ramme med kommunikation i fremtiden omhandlende for eksempel information om dine produkter, services, tilbud og lignende. Denne kommunikation vil hjælpe til at forbedre salgstallene for din virksomhed og dermed generere større omsætning. Med den rette distribuering af din online julekalender kan du således få rigtig mange nye medlemmer til dit nyhedsbrev. What’s not to like?

Start forhåndstilmeldingen allerede i begyndelsen af november for at opnå højere deltagelse. Markedsfør julekalenderen på sociale medier og i dit nyhedsbrev. Integrer den på din hjemmeside og Facebookside.

Eksempel på julekalender:

Skab julestemning og øg julesalget i december

Når vi snakker gamification findes der overordnet 3 kampagnesetups, du kan bruge i dit julesalg. Hvilken kampagne du skal anvende, handler i bund og grund om, hvad du ønsker at opnå. Lad os gå igennem de 3 kampagner.

Julekalender

Med en online julekalender har du 24 låger, hvor en ny låge åbnes hver dag. De mest populære koncepter og struktur er ”trækning, daglig præmie eller dagligt tilbud”. Disse koncepter har 1 hovedgevinst, som deltagerne kan samle billetter eller point til hver dag i december frem til juleaften. Hovedgevinsten trækkes d. 24./25. december. Derudover har dine deltagere også chancen for at vinde dagspræmier. Her kan dine deltagere se med det samme, om de har vundet. Det kan også være, du ønsker at give dine deltagere chancen for at vinde en rabatkode, de kan anvende i din shop. En anbefaling herfra er at sætte en udløbsdato for din rabatkode.

Adventskalender

Med en online adventskalender har du 4 låger, hvor en ny låge åbnes hver søndag i advent. Her minder konceptet meget om det fra en online julekalender. Forskellen skal findes i præmiestrukturen. Ligesom ved en online julekalender, udlover du en hovedgevinst som dine deltagere kan vinde billetter eller point til hver søndag i advent. Hovedgevinsten trækkes d. 24./25. december. Da I selvfølgelig ikke har muligheden for at køre dagspræmier, anbefaler vi, at I i stedet for går med chancen for hver søndag i advent at vinde en rabatkode til din shop. Igen skal I huske en udløbsdato.

Julekampagner

I kan også vælge at lave en eller flere julekampagner løbende i december. Her kan I selv vælge, om I ønsker at køre konkurrencer, rabatter, tilbud eller dagspræmier. Det handler som sagt om at tænke ud af boksen og tænke kreativt.

  • Reklamér for din kalender i god tid inden 1. december

  • Tilføj kalenderen til din hjemmeside

  • Del kalenderen på din Facebookside

  • Send dagligt en e-mail-påmindelse for at få deltagerne til at vende tilbage

Ved at indsætte kalenderen på din hjemmeside og din Facebookside, får du endnu flere deltager til netop din julekalender, adventskalender eller julekampagne. Facebook er stadig flagskibet for sociale medier, når det kommer til markedsføring, og deltagerne kan dele din digitale julekalender med deres Facebook-venner.

Til sidst er der blot at sige – Held & lykke med julesalget!