FBA eller FBM?


Nu hvor du har vurderet om Amazon muligvis kunne være interessant for dig, vil det være relevant at vurdere, hvilken logistisk mulighed, der er mest optimal for dig at anvende.

Når man sælger varer på Amazon, kan det nemlig gøres på forskellige måder; enten gennem FBA (Fullfilment By Amazon), hvor ens produkter sendes til et Amazonlager, og Amazon derfra står for både opbevaring, pakning og forsendelse af produkterne. Eller via FBM (Fullfilment By Merchant), hvor man selv står for at få pakket og sendt varerne afsted.

En FBA-løsning vil formodentlig lyde som den løsning, der fremstår mest tiltrækkende. For hvem vil ikke gerne slippe for at bruge utallige timer og ressourcer på at pakke og sende varer?

Det forholder sig dog således, at der ved en FBA-løsning er flere gebyrer, som skal tages højde for, når du skal vurdere rentabiliteten.

Ved FBA betaler du Amazon for at have dine produkter på Amazons lager (beregnet ud fra kubikmeter lagerplads), og for at de skal pakke dine produkter (beregnet efter størrelse og vægt på produkt).

Både ved FBA og FBM betaler man et refferal fee, som er et gebyr Amazon tager. Dette gebyr er dikteret ud fra produktkategori. På tøj er det f.eks. 17 % af den samlede ordre, mens det for forbrugerelektronik er 8 %.

Det er muligt både at sælge på FBM og FBA. Du skal blot udvælge hvilke produkter, du ønsker at sælge via FBA. De resterende kan du selv sende via FBM.

Ved en FBA-løsning er der flere fordele end blot tidsbesparelsen. Du vil bl.a. få en fordel i forhold til at få tildelt den såkaldte ”Buy Box”. Buy Boxen er en CTA-knap, som kun én udbyder vil blive tildelt. Denne knap er meget afgørende for at få en rentabel forretning på Amazon

Hvis din virksomhed ønsker at blive etableret på Amazon, eller hvis du blot har spørgsmål hertil, så kontakt os endelig.