BLACK FRIDAY

 

Bliv klar til Black Friday på SoMe

For at opnå maksimal effekt af dine Black Friday-kampagner på sociale medier, er det vigtigt at starte planlægningen i god tid og have en klart defineret strategi. Sociale medier spiller en afgørende rolle i at skabe opmærksomhed, engagement og i sidste ende konverteringer, når konkurrencen om kundernes opmærksomhed er på sit højeste. Ved at følge en struktureret tilgang, kan du sikre, at dine kampagner skiller sig ud og effektivt når din målgruppe. Nedenfor gennemgår vi de vigtigste faser i din SoMe-strategi for Black Friday, fra forberedelse og teaserfase til selve Black Friday-dagen.

Nedenfor giver vi dig den ultimative guide til, hvordan du opnår et succesfuldt Black Friday salg. Guiden er opdelt i tre faser:


1. Forberedelse til Black Friday
2. Ugerne op til Black Friday
3. Black Friday ugen og dagen

Hvilken indflydelse har Black Friday?
Black Friday er set fra et marketing perspektiv dyrere, da konkurrencen er intensiveret. Dog er købsintentionen også højere. Ved brug af den rette Sostrategi kan man opnå stor effekt ud af sin tilstedeværelse på Social-platformene.

75%

KLIKPRISER
Er gennemsnitlig steget med 75% fra fredagen inden

53%

CPM
Er gennemsnitlig steget med 53% fra fredagen inden

50%

PRIS PR. KØB
Er gennemsnitligt faldet med 50% fra fredagen inden

Tag en uforpligtende snak med en af vores digitale rådgivere og få hjælp til,
hvordan du bedst sammensætter din SoMe-strategi for perioden.

1. Forberedelse til Black Friday

Forberedelsesfasen til Black Friday bør starte tidligt, og jo mere forberedt du kan være, jo større chance er der også for at du får en succesfuld Black Friday. Generelt bør der i denne fase, fokuseres meget på volumen. At få så mange ind på hjemmesiden, nyhedsbrevet eller andetsteds som muligt. Det gør det nemmere at fokusere på dem med høj intent på selve dagen/ugen.

  • SÆT MÅL
    Definer klare mål for din kampagne:

    • Flere følgere
    • Højere engagement (likes, kommentarer, delinger)
    • Trafik til specfikke kategorier
    • Konverteringer
  • INDHOLDSKALENDER

    Lav eventuelt en kalender, der specificerer, hvornår og hvor indhold skal postes, både Paid og Organic SoMe.

  • VISUEL IDENTITET

    • Skab en ensartet visuel identitet for din kampagne med fængende grafik, billeder, videoer, og bannere, der matcher Black Friday-temaet.
    • Sørg for at have alt materiale klar til kampagnerne, før du går i gang med at udføre strategien – på denne måde er alt materiale afstemt og tilpasset, så I sikrer jer de bedste forudsætningerne for kampagnen.
  • KAMPAGNEPLAN
    Lav en detaljeret kampagneplan, der inkluderer alle aktiviteter på tværs af dine sociale medier.

2. Ugerne op til Black Friday

For at fange opmærksomheden hos din målgruppe op til Black Friday, kan du bruge både betalt og organisk SoMe. Ved at kombinere de to kanaler, kan du skabe en stærk tilstedeværelse, der både skaber buzz og engagerer potentielle kunder før den store dag.

  • Opmærksomhedsskabelse (Organisk SoMe)
    Start med at skabe buzz omkring dine kommende Black Friday-tilbud. post teasers, og nedtælling til dagen osv.

  • Øget engagement (Organisk SoMe)
    Brug Stories, Reels, og Live video til at give en “smagsprøve” på tilbuddene og interagere med dine følgere i realtid.

  • Lead-ads (Paid SoMe)
    Indhent e-mailadresser for at kunne fokusere på dette, når priserne stiger på SoMe annoncering. Denne skal køre indtil dagen, hvis budgetterne kan bære det.

    • Fokus kan være ”Tilmeld dig og få adgang før alle andre”, ”Tilmeld dig og se allerede nu, hvilke produkter, der kommer på tilbud” eller en anden fordel ved at tilmelde sig.
  • Trafikkampagner
    At få folk ind til hjemmesiden for at se udvalget og gøre sig bevidste om hvad de vil købe til BF. Eller: Tilmeld dig Livesending på et BF-event.

  • Livesending
    Hvis ressourcerne og tiden er til at køre en Livesending på dagen, med vilde tilbud osv., kan der køres Begivenhedssvar, hvor man kan tilmelde sig eventet, i Teaserperioden.

  • Nedtælling og påmindelser (Email Marketing):
    Alle de personer, der har tilmeldt sig via lead-ad får løbende påmindelser, som dog helst skal minde om en service, fremfor en påmindelse. Det kunne eksempelvis være ”Dagens produkt”, hvor man hver dag løfter sløret for endnu et produkt på tilbud eller lign.

Hvor vil I gerne have folk hen?

CPC sidste år for KK kunder, lå på 3,50 kr. på selve dagen, til sammenligning lå den på 2 kr. ugen før. Så en kunde der bruger 10.000 i spend om ugen, vil mærke at trafikken ændrer sig fra 5.000 til 2.857 klik. MEN, købsintentionen er højere, hvilket kan betyde at pris pr. køb kan falde og kan være meget billigere end ugen før. Så, for at optimere på annoncebudgettet, vil vi gerne sende folk hen hvor det er billigere for os at targetere dem igen.

Hvis budgetterne ikke er voldsomt store, kan det overvejes hvorvidt SoMe-annoncerne kun skal køre op til BF, altså i Teaserfasen, hvorefter indsatsen flyttes over på E-mail Marketing i selve BF-perioden.

3. Konverter, konverter, konverter!

For at maksimere salget på Black Friday, er det vigtigt at holde fokus på effektive kampagner, der direkte opfordrer kunderne til at handle.

Post på SoMe
Start dagen med en opdatering, der fremhæver dine bedste tilbud. Husk at inkludere en tydelig Call-to-Action (CTA), så dine følgere nemt kan tage næste skridt og handle med det samme.

Livesending
Hvis du kører live-sending, så brug dagen på at tease aftenens event i begivenheden. Skab spænding ved at dele små hints om kommende tilbud.

Retargeting konverteringskampagner
Brug produktkarruseller og billeder til retargeting, så tidligere besøgende hurtigt kan tage handling. Fokuser på at vise produkterne klart og tydeligt.

Push konverteringskampagner
Selvom det ikke er hovedfokus, kan push-kampagner stadig inddrages for at få så meget salg som muligt.

Skal vi hjælpe dig med din SoMe strategi for perioden?

 


Så udfyld kontaktformularen her.

Vil du have et succesfuldt Black Friday salg?
Så hjælper vi også med nedenstående områder: