Server-side tracking

Server-side tracking er en nyere teknologi, der gør det nemmere at indsamle data på de brugere der besøger dit site. Google har bygget en server version af tag manager, som giver mulighed for at kører tag manager scripts fra ens egen server og eget subdomæne.


Orifarm logo Danfoss logo Sengespecialisten logo Orifarm logo Danfoss logo Sengespecialisten logo

Effektiv datasporing

Ved server-side tracking flytter man sporing fra brugerens enhed til ens egen server og det giver sporingsplatforme som Google Analytics, Facebook og Google Ads meget mere retvisende data. Med mere retvisende data kan man nemmere vurdere om ens kampagner er rentable og samtidig giver det algoritmerne bedre data at byde ud fra. Dette medvirker til lavere klikpriser og gør at klik budgettet går til de brugere med mest købspotentiale.

Server-side tracking vs traditionel tracking

De fleste websider har indtil nu benyttet sig af traditionel tracking, også kendt som client-side tracking. Client-side tracking er baseret på indsamling af brugerdata via brugerens enhed, hvor trafikken indberettes direkte til sporingsplatformene. Modsat traditionel tracking er server-side tracking baseret på indsamling af data fra egen server, hvor trafikken derfra indberettes til sporingsplatformene.

Hvorfor søgemaskineoptimering?

Når alt kommer til alt handler søgeoptimering om synliggørelse. Og netop synliggørelse er afgørende for enhver virksomhed, næsten uanset hvilken branche den befinder sig i. Om du er en lille malervirksomhed i Aarhus, eller om du repræsenterer en stor global virksomhed.

At være synlig som virksomhed er vigtigt, uanset om du har en fysisk eller en webbaseret butik. Hvis kunderne ikke kan finde dig, kan de heller ikke handle hos dig. Og hvad nytter det at have en smuk brugeroptimeret hjemmeside med absolut fremragende produkter eller ydelser til konkurrencedygtige priser, hvis ingen potentielle kunder har en chance for at vide det?

SEO øger omsætningen SEO øger tilstrømningen af trafik til din side. Trafik i sig selv er ikke nødvendigvis kilden til mere omsætning. Det afgørende er baggrunden for trafikken.

Hvorfor blev brugeren ledt ind på domænet og hvad ledte brugeren derind? Med søgemaskineoptimering får man fat i de forbrugere som på eget initiativ har søgt efter de produkter eller ydelser, man som virksomhed tilbyder. De besøger siden på præcis det tidspunkt hvor det er relevant for dem (og dermed også for dig).

Men er søgeoptimering ikke noget jeg selv kan klare?

Jo, så absolut! Spørgsmålet er hvilket niveau, du kan gøre det på. I bund og grund er søgemaskineoptimering blot en påvirkningsproces. Fjerner vi første del af ordet, står vi tilbage med ordet ”optimering” og det er i sig selv et relativt begreb; du kan selv optimere, men professionelle kan optimere mere end du selv kan. Og blandt de professionelle er der også forskel på optimeringsgraden. Der skal ikke herske tvivl om, at kompetenceniveauet varierer fra udbyder til udbyder.

Hvorfor benytte server-side tracking?

Det er de seneste par år blevet sværere for websteder at spore data på deres besøgende. Her er der flere faktorer der spiller ind, men særligt de 3 nedenstående har haft en betydelig rolle i at forhindre datasporing af brugerne.

På baggrund af ovenstående kan vi altså konkludere, at det er blevet markant sværere at opnå indsigt i vigtig information som brugernes onlineadfærd, kunderejse og købsproces via traditionel sporing.

Dette er alt sammen data, der kan være værdifuld for din forretning og på sigt kan hjælpe med at optimere din hjemmeside, forbedre brugeroplevelsen, øge dit performance niveau og ultimativt skabe flere konverteringer.

Som webshop kan det eksempelvis være enormt frustrerende, hvis man ikke kan se, om de 427 transaktioner der fremgår i backend, er kommet gennem ens Facebook kampagne eller de Google annoncer man har opsat. Det er her server-side tracking kommer ind i billedet, da man med denne form for tracking, rent faktisk kan få adgang til informationer som disse.

Derfor er server-side tracking smart

Server-side tracking er smart, da data ikke længere indsamles via brugerens enhed men derimod ens egen server. Man slipper derfor for eventuelle blokeringer fra adblockers, cookie consent og Intelligent Tracking Prevension, da vi hverken benytter cookies på brugerens enhed eller skaber direkte kommunikation mellem brugerens enhed og sporingsplatforme.

Server-side tracking giver ikke 100 % sporing, men det tæt på

Med traditionel sporing har vi observeret et datatab i den sporingen af transaktioner. I Google Analytics er der tale om et datatab på 10-15% alene fra AdBlockers og Intelligent Tracking Prevention. Medregner vi cookie consent stiger det tal til over 50%, alt efter hvor nemt man har gjort det for brugeren at afvise cookies. Nedenfor ses et eksempel på hvor stort et datatab der kan forekomme, alt efter om man benytter Client side sporing eller Server-side sporing.

Client side sporing

Ordre sporet: 3287 ud af 3787
Svarende til et datatab på i alt 13,2%.

Server-side sporing

Ordre sporet: 3394 ud af 3455
Svarende til et datatab på i alt 1,7%

Som det fremgår af data ovenfor, så er der altså en væsentlig forskel på, hvor meget data der opfanges og registreres, alt efter om du benytter dig af traditionel tracking (client-side tracking) eller server-side tracking. Så hvis man ønsker en mere nøjagtig sporing af ens besøgende og deres brugeradfærd, vil det bestemt give mening at implementere server-side tracking.

Når der spores med server-side tracking, er det stadig JavaScript der bliver kørt af på brugerens enhed. Da JavaScript bliver kørt sammen med andre scripts, kan der i enkelte tilfælde godt forekomme fejl. Dette enten fordi de andre scripts køres samtidig eller fordi der kan forekomme begrænsninger i enhedens ressourcer.

Hvad koster server-side tracking?

Server-side tracking kræver en Tag manager container-server, ofte leveret af Google Cloud eller anden udbyder. Alle udbydere tager betaling for hver anmodning, der rammer serveren. Det vil sige, at jo mere trafik der spores via server-side tracking, jo mere skal man også betale for server belastning.

Kræver mere opsætning end traditionel sporing
Server-side tracking kræver en smule mere opsætning end traditionel tracking, da der skal opsættes 2 tag manager konti. Den første Tag Manager konto, står for at sende trafikken videre til serveren, hvor den anden Tag Manager konto står for at sende trafikken videre til sporingsplatforme. Derudover kræver det også et par tekniske opsætninger, her i form af et subdomæne der skal pege på servercontaineren og et nyt Tag Manager script der skal benyttes på hjemmesiden. Så hvis man ikke administrer sin egen DNS eller har sin hjemmeside i et CMS, der tilbyder egne scripts, så kan det være en udfordring at få installeret selv, uden hjælp fra udvikler eller CMS-udbyder.

Server-side Tag Manager konto er ikke komplet
På nuværende tidspunkt understøtter Tag manager Server konto kun de få, mest gængse sporingsplatforme, som Analytics universal, GA4, Google Ads sporing, Facebook Conversion API og et par andre. Der arbejdes hen imod at inkludere flere, men man kan desværre ikke forvente at alle ens nuværende sporingsplatforme har en server-side variation tilgængelig. Sporingsplatforme som Pricerunner konverteringssporing og Microsoft Ads er blandt andet nogle af de udbydere, der endnu ikke har en
server-side tag variation, så her er man fortsat nødt til at benytte sig af traditionel tracking til at spore de handlinger.

6 gode grunde til at implementere server-side tracking på dit website

  • Adgang til større mængder data

  • Dybere indsigt i de besøgendes kunderejse og adfærd på sitet

  • Mere akkurat og retvisende data af brugere

  • Indsigt i optimeringsmuligheder på baggrund af den indsamlede data

  • Overblik over din webtrafik og hvor dine konverteringer kommer fra

Hvad kan KompetenceKanalen hjælpe din virksomhed med?

Som et digitalt bureau med fingeren på pulsen og en masse skarpe tekniske hoveder tilbyder vi selvfølgelig hjælp til opsætning og implementering af server-side tracking. Vores specialister kan ikke kun hjælpe dig med at få adgang til større mængder af data, de kan også hvad du stiller om med den indsamlede data og hvordan du bedst kan benytte den til at optimere dit site og skabe resultater.

Alt peger på, at vi går mod et mere digitalt og globalt marked, så hvis du som virksomhed ønsker at imødekomme dette og samtidig være et skridt foran dine konkurrenter, så bør du bestemt overveje at implementere server-side tracking.

Ring til os i dag for at høre mere om dine muligheder med service-side tracking samt hvilke fordele det kan have for din forretning.