YouTube er en hastigt voksende markedsføringskanal med over 1 milliard månedlige brugere.
Med YouTube annoncering rammer du dit kundesegment med stor præcision. Til forskel fra tv-reklamer, vises dine annoncer udelukkende for din målgruppe, som vi i samarbejde definerer ud fra demografi og interesse. Derved betaler du kun for relevante og nøje udvalgte eksponeringer.
En video kan hurtigt og effektivt kommunikere en kompleks problemstilling med billeder og lyd. Derfor er det heller ikke underligt at YouTube er blevet verdens anden største søgemaskine efter Google, med brugere der besøger YouTube dagligt.
Danskerne bruger i dag primært YouTube som underholdningskanal, men mange bruger også platformen til at undersøge produkter, brands eller finde løsninger på nogle af de problemstillinger de står overfor i hverdagen. Hvordan man binder et slips, makeup tips, anmeldelser af produkter, vejledning i reparationer i hjemmet, spil, rejser og meget mere. YouTube er i dag et kæmpe univers af film, der er tilgængelige, når brugeren har lyst.
Videoannoncer – Sådan fungerer de!
Man kan benytte enhver video, der allerede ligger på YouTube til annoncering.
Videoen kan bl.a. vises som en annonce forbrugeren kan springe over efter 5 sekunders afspilning. Denne type annoncering kaldes TrueView og den afspilles før de fleste YouTube videoer. Men en video kan også vises som en Google Preffered annonce, man ikke kan springe over. Disse afspilles typisk før YouTubes premium indhold.
TrueView videoannoncer
TrueView videoannoncer er de velkendte videoannoncer man kan springe over efter 5 sekunders. Det eneste der kræves for at komme i gang med TrueView er en YouTube video og en Google Ads konto! Med TrueView videoannoncer betaler man kun for visninger over 30 sekunder.
Google Preferred
Google Preferred er video annoncering, hvor det ikke er muligt at springe annoncen over. Google Preferred afspilles oftest før eller under premium indhold på YouTube. Google Preferred kræver, at man har en YouTube video, en Google Ads konto og et betragteligt marketingsbudget at annoncere videoen for. Tag endelig kontakt til os hvis du planlægger en YouTube kampagne. Vi finder den rigtige og mest effektive løsning til dig!
Hvad koster videoannoncering?
Budafgivning på videoannonceringen foregår på samme måde som med Google Ads, hvor man byder på en visning (CPV). Jo højere dit bud er, jo flere gange vil videoen vinde budrunden og blive eksponeret for YouTubes brugere. Prisen for en visning kan variere meget fra video til video. Jo mere populær en video eller YouTube kanal er, jo dyrere bliver det at købe en visning på denne.
Vi fastsætter fra start et dagligt budget til kampagnen. På den måde sikrer vi, at udgifterne ikke løber løbsk. Det er muligt at justere budgettet fra dag til dag. Derfor er det nemt at justere eksponeringsandelen løbende hvis marketingsbudgettet tillader det.
Hvem ser annoncen?
Videoannoncer kan målrettes YouTube platformen alene eller alle YouTube videoer der er ”embedded” på hjemmesider uden for YouTube platformen.
Annoncerne kan målrettes demografiske sammensætninger af målgrupper ud fra køn, alder og om man er forælder. Derudover kan videoannoncerne målrettes efter brugernes interessegrupper, udvalgte videoer, YouTube kanaler, videoer der indeholder specifikke søgeord eller videoer med et bestemt indhold.
Det er muligt at benytte remarketinglister fra YouTube eller eksisterende AdWords remarketing lister. Derudover kan alle metoder kombineres, så din videoannoncering opnår en skræddersyet og optimal målretning.
Man kan naturligvis begrænse kampagnen til geografiske områder, f.eks. Danmark, København eller Fyn. Man kan også begrænse annoncen til at være aktiv på specifikke ugedage, et afgrænset tidsrum på dagen, eller bestemte dage i måneden.
Videoannoncer kan målrettes YouTube platformen alene eller alle YouTube videoer der er ”embedded” på hjemmesider uden for YouTube platformen.
Annoncerne kan målrettes demografiske sammensætninger af målgrupper ud fra køn, alder og om man er forælder. Derudover kan videoannoncerne målrettes efter brugernes interessegrupper, udvalgte videoer, YouTube kanaler, videoer der indeholder specifikke søgeord eller videoer med et bestemt indhold.
Det er muligt at benytte remarketinglister fra YouTube eller eksisterende AdWords remarketing lister. Derudover kan alle metoder kombineres, så din videoannoncering opnår en skræddersyet og optimal målretning.
Man kan naturligvis begrænse kampagnen til geografiske områder, f.eks. Danmark, København eller Fyn. Man kan også begrænse annoncen til at være aktiv på specifikke ugedage, et afgrænset tidsrum på dagen, eller bestemte dage i måneden.
YouTube annoncering giver fuld kontrol
Hvordan måler jeg resultaterne?
Med videoannoncering er det vigtigt, at man holder fokus på, hvad målet er. Udbyttet ved at annoncere på YouTube er primært branding. Det er en platform, hvor du som virksomhed kan eksponere dit budskab for din valgte målgruppe, som måske på forhånd ikke kender dit brand eller dine produkter.
Det er altså nøgletal som visningsfrekvens, der er vigtige. Hvor mange brugere så egentlig din annonce til ende eller næsten til ende?
Et andet nøgletal vil være eksponeringer, der fortæller, hvor mange YouTube seere du nåede ud til indenfor din målgruppe – foruden naturligvis de klassiske nøgletal for, hvor mange der faktisk klikkede videre til hjemmesiden og opnåede ønskede mål der.
Et par gode råd til YouTube annoncering
Hav fokus på branding
Vis dit brandnavn og budskab inden for de første 5 sekunder, så YouTube brugeren bliver eksponeret for dit navn selvom de springer over annoncen.